Skip to main content
فهرست مقالات

پیروزی عقل در اندیشه ابن رشد

نویسنده:

مترجم:

(6 صفحه - از 104 تا 109)

کلید واژه های ماشینی : عقل، ابن‌رشد، اشاعره، تصوف، اسلام، جدلی، متکلمین، فلسفه، اراده، برهان

خلاصه ماشینی:

"شایان ذکر است که این موضع ابن رشد یک موضع کاملا دینی است چون اعتقاد به رابطه ضروری بین علت و معلول و اعتقاد به اینکه هر چیزی دارای طبیعتی معین و مشخص است یعنی قائل بودن به حکمت الهی و هدفمندی هستی. عقدیه ابن رشد در این زمینه‌ها نشانگر تکیه زیاد وی بر تأملات عقلی است، و هرگاه که ثابت شد روابط بین علتها و معلولها روابط ضروری‌اند کسی که این روابط را انکار می‌کند در حقیقت عقل را انکار کرده است چون بوسیله عقل است که ما به وجود علل اشیا پی می‌بریم. جای دارد موضع ابن رشد را در این باره، بیشتر مورد دقت قرار دهیم و ببینیم کدامیک از جریانات فکری او را راضی کرده است؟ در بحث قضا و قدر چنین انتظار می‌رود که موضعی کاملا متفاوت از سه جریان قبلی داشته باشد، ولی انتظار چنین اختلافی را نداریم، بلکه مهم آن روش و متدی است که او انتخاب نموده است. ابن رشد در بحث قضا و قدر به فرق بین اراده بشری و قوانین هستی اکتفا نمی‌کند بلکه به تفاوت جوهر و عرض نیز اشاره دارد، و جوهر را به خداوند و اعراض را به انسان نسبت می‌دهد و می‌گوید:«وقتی کشاورزی زمین را آماده و اصلاح و بذرپاشی می‌کند، اینها همگی اعراضند و شکوفه دادن از جانب خداوند است که جوهر می‌باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.