Skip to main content
فهرست مقالات

اراده حق

نویسنده:

(6 صفحه - از 125 تا 130)

کلید واژه های ماشینی : اراده، ذات، صفات، حق، حق‌تعالی، تعالی، اراده حق، صفات حق‌تعالی، خدا، ذات حق‌تعالی

خلاصه ماشینی: "(4) این دیدگاه توسط علمای خلف او نظیر شریف مرتضی و شیخ طوسی و خواجه نصیر طوسی و دیگر بزرگان امامیه تا عصر حاضر تأیید گردید، چنانکه خواجه نصیر گوید: «وجوب الوجود یدل علی نفی المعانی و الاحوال و الصفات الزائده عینا» (5) به این بیان که واجب الوجود بودن حق تعالی دلالت می‌کند بر نفی معانی و احوال و صفات زائده که اشاره به رد نظر ابوهاشم و محدثین اهل سنت و اشاعره دارد. دیدگاه محدثین چون محدثین اهل سنت و امامیه در این زمینه تفکر کاملا متمایز داشتند لازم است مستقلا دیدگاههایشان را بررسی کنیم: 1-محدثین اهل سنت:آنان تابعان صفاتیه قدیم بودند که اعتقاد به زیادت صفات بر ذات داشتندو در این جهت از اشاعره هم گام فراتر نهاده و با تمسک به ظواهر آیات برای خدا صفات جسمانی نیز قائل شدند، چون هیچگونه تأویل و تفسیر در آیات و روایات را جایز ندانسته و همه را حمل بر معنی ظاهری می‌کریدند، شهرستانی در بیان عقیده آنان گوید: «صفاتیه برای خدا صفتهای ازلی از علم و قدرت و حیات و شنوایی و بینایی و ارادت و کلام و اکرام و جود ثابت کرده‌اند... اما محدثین متأخر، چون فیض کاشانی، اراده را در دو مرتبه ذات و فعل ثابت می‌داند، چنانکه او در تبین اراده ذاتی می‌فرماید: «ان الارادة و المشیة ایضا لهما معنی ثابت فی الازل و هو کون ذاته بذاته فی الازل یکفی علمه بالخیر فی خلقه ایاه علی حسب القدرة و الاختیار فیما لایزال و هو من صفات الذات."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.