Skip to main content
فهرست مقالات

اراده حق

نویسنده:

(6 صفحه - از 125 تا 130)

کلید واژه های ماشینی : اراده حق ،محدثین ،محدثین اهل سنت ،اهل سنت ،حق‌تعالی ،صفات حق‌تعالی ،مرید ،اشاعره ،اراده ذاتی ،ذات حق‌تعالی ،ذاته ،اراده حق‌تعالی ،حق‌تعالی با ذاتش ،باب صفات ،عین ذات ،دیدگاه متکلمین ،مقام فعل ،خدای سبحان ،ذات ثابت ،تفسیر اراده ،حکمای اسلام ،دیدگاه وجودشناسی ،جهان اسلام ،عینیت صفات ،بحث صفات ،مرتبه ذات ،مرید بودن

خلاصه ماشینی:

"(4) این دیدگاه توسط علمای خلف او نظیر شریف مرتضی و شیخ طوسی و خواجه نصیر طوسی و دیگر بزرگان امامیه تا عصر حاضر تأیید گردید، چنانکه خواجه نصیر گوید: «وجوب الوجود یدل علی نفی المعانی و الاحوال و الصفات الزائده عینا» (5) به این بیان که واجب الوجود بودن حق تعالی دلالت می‌کند بر نفی معانی و احوال و صفات زائده که اشاره به رد نظر ابوهاشم و محدثین اهل سنت و اشاعره دارد. دیدگاه محدثین چون محدثین اهل سنت و امامیه در این زمینه تفکر کاملا متمایز داشتند لازم است مستقلا دیدگاههایشان را بررسی کنیم: 1-محدثین اهل سنت:آنان تابعان صفاتیه قدیم بودند که اعتقاد به زیادت صفات بر ذات داشتندو در این جهت از اشاعره هم گام فراتر نهاده و با تمسک به ظواهر آیات برای خدا صفات جسمانی نیز قائل شدند، چون هیچگونه تأویل و تفسیر در آیات و روایات را جایز ندانسته و همه را حمل بر معنی ظاهری می‌کریدند، شهرستانی در بیان عقیده آنان گوید: «صفاتیه برای خدا صفتهای ازلی از علم و قدرت و حیات و شنوایی و بینایی و ارادت و کلام و اکرام و جود ثابت کرده‌اند... اما محدثین متأخر، چون فیض کاشانی، اراده را در دو مرتبه ذات و فعل ثابت می‌داند، چنانکه او در تبین اراده ذاتی می‌فرماید: «ان الارادة و المشیة ایضا لهما معنی ثابت فی الازل و هو کون ذاته بذاته فی الازل یکفی علمه بالخیر فی خلقه ایاه علی حسب القدرة و الاختیار فیما لایزال و هو من صفات الذات."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.