Skip to main content
فهرست مقالات

از خوانندگان

(19 صفحه - از 168 تا 186)

کلید واژه های ماشینی : عقل، فلسفه، عرفان، دین، جسمانی، میرزا رفیعا، عارف، عشق، اسلامی، معاد جسمانی

خلاصه ماشینی:

"در قرن یازدهم با ظهور صدرالدین محمد شیرازی (صدرالمتألهین)که با تلفیق فلسفه مشاء با حکمت شراق و کلام اسلامی از یک سو و عرفان نظری ابن عربی و کتاب و سنت از سوی دیگر، مکتب نوبنیاد«حکمت متعالیه»را بوجود آورد و به این صورت فلسفه در میان مسلمین وارد مرحله تازه‌ای شد، وجه ممیز این نحله با حکمای پیشین در این بود که صدرالمتألهین با تکیه بر شهود و استدلال، به پایه‌ریزی قواعد فلسفی پرداخت و مبنای کار خوبد را عمدتا الهیات قرار داد، تا حدی که مباحث علم النفس و طبیعات را نیز از منظر خداشناسی به مداقه نهاد با این حال او نتوانست خود را از عقاید طبیعی و علم النفس قدیم که از فلسفه یونان به ارث رسیده بود، رهانیده و ابتکاراتی برون معرفتی در این زمینه‌ها به جا گذارد، وی همچنین با تکیه بر منطق ارسطوئی که کارآئی مفیدی در مباحث الهیات نداشته به اظهار نظر پرداخت، در حالی که پایه آن گونه مباحث کنکاش در وادی معرفت و شناخت شناسی است و این همه که در فلسفه فیلسوفان مسلمان رخ داد بخاطر منفعل دانستن ذهن انسانی بود، همانطور که در متون اصلی فلسفی نیز با تشبیه آدم به دنیای نشسته در گوشه این معبد گونه بارز نمایان است، در تاریخ فلسفه اسلامی بعد از صدرالمتألهین، تمامی مدرسان فلسفه."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.