Skip to main content
فهرست مقالات

دیدگاه شهید مطهری و لایب نیتس در عدل

نویسنده:

(8 صفحه - از 42 تا 49)

کلید واژه های ماشینی : دیدگاه شهید مطهری و لایب‌نیتس ،شر ،لایب‌نیتس ،عدل الهی ،خدا ،تئودیسه ،خداوند ،خیر ،عدل الهی با مسأله شر ،کلامی ،عدل الهی شهید مطهری ،لایب‌نیتس در عدل ،مسأله عدل الهی ،عدل الهی با مسأله شرور ،عدل الهی و مسأله ،مسأله شر ،حکیم ،ذاتی ،جهان ،اختیار منشأ شر اخلاقی ،اسلامی ،کلی ،شهید مطهری بحث نظام ،مطلق ،پیشینه بحث عدل الهی ،معنی ،بحث عدل از دیدگاه لایب‌نیتس ،شر اخلاقی ،صفت ،منشأ

خلاصه ماشینی:

"(17) این دو فیلسوف به نکته‌ای اشاره می‌کنند و آن جنبه خیر بودن شرور است، آنها دو دلیل برای مدعای خود ذکر نموده‌اند:اول آنکه گاه آنچه در موارد جزئی، نابسامان و شر، می‌نماید، با نظر به کل نظام، همانا، سامان است، یعنی یک چیز زیبا کل آن زیباست، و یک جزء آن لزوما زیبا نیست (18) دوم آنکه اگر این شرور نبودند هیچگاه به وجود خیرات تنبه نمی‌یافتیم. 5-اگر شر به عنوان واسطه‌ای برای خیر ضروری باشد، باید گفت خداوند مجبور است در آفرینش خیر، شر را به عنوان واسطه برگیرد و این مستلزم آن است که یکی از قضایای مقوم مسأله شر انکار شود و آن اینکه:«خداوند قادر مطلق است، و یا او هر آنچه بخواهد انجام می‌دهد. » 6-گفته می‌شود اختیار منشأ شر اخلاقی است و خداوند انسان را به گونه‌ای خلق کرده است که در گزینشهای مختارانه‌اش گاهی خیر را برمی‌گزیند و گاهی شر را، و اگر به دلیل نقص ذاتی، بشر حداقل یک اشتباه انجام می‌دهد، پس اختیار بدین معنی، به معنای عدم تعیین است و در این صورت دیگر نه می‌تواند صفت اراده باشد و نه دیگر عمده‌ترین خیرهاست. شهید مطهری نیز علت و مبذا نقص را در ذات خود اشیاء دانسته و به مسأله قابلیت ذاتی اشیاء اشاره می‌کنند (26) اما درباره منشأ این قابلیت ذاتی توضیحی نمی‌دهد که آیا منظور همان قابلیت ذاتی اشیاء در مرحله عین ثابت و اعیان ثابته است یا نه؟ 4-ضرورت اخلاقی * :لایب نیتس معتقد است خداوند در خلق این جهان ضرورت اخلاقی داشته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.