Skip to main content
فهرست مقالات

عالم مثال یا واسطه

نویسنده:

(26 صفحه - از 75 تا 100)

کلید واژه های ماشینی : عالم مثال، افلاک، واسطه، برزخ، نفس، شیخ اشراق، جسم، افلاطون، عقول، خیال

خلاصه ماشینی:

"درست است که در تاریخ فلسفه، بسیاری از اندیشه‌هایی که ظهور می‌کنند و مطرح می‌شوند، در میان متفکران قبلی پیشینه داشته و آنها بصورت تلویحی یا به تصریح بدان امور اشاره نموده‌اند، لیکن توجه خاص یک فیلسوف و محور قرار دادن مسأله‌ای خاص و انجام عملیات ویژه و قالب‌بندی استدلالی و داخل نمودن آن در شیوه و روش فلسفی خاص مسائل مختلف و تنقیح و تنظیم و تحدید آن مسأله باعث می‌شود که آن مسأله خاص، در عین آنکه در کلمات گذشتگان وارد شده است، به نام فیلسوفی ثبت شود که چنین فعالیتهای ویژه را در مورد آن مسأله انجام داده است. در خصوص مظهر بودن افلاک، یعنی گفتن اینکه عالم مثال همان عالم افلاک نیست، بلکه افلاک مظهر مثال هستند، نیز می‌توان گفت: اولا این قول شیخ در مورد مثال صعودی و برزخ بعد از طبیعت است و مظهر بودن در این حالت به معنای جایگاهی است که اعمال و رفتار انسانی در آن محل نمود یافته و چهره برزخی به خود می‌گیرند. اتحاد زمانی است که دوئیتی بین صور مثالی و نفوس فلکی باشد و بعد این دو با هم جمع شوند، لیکن چنین مستفاد می‌شود که تحقق نفوس فلکی از طرف علتش عین تحقق تقوش و صور مثالی است، یعنی ظاهر و مظهری وجود ندارد، به اصطلاح با یک جعل بسیط عالم افلاک و مثل معلقه تحقق یافته است. حال سؤال این است که آیا چنین عوارض مادی با علیت ایجادی بودن چگونه قابل جمع هستند؟ما باید به کسانی که ملاک علیت ایجادی را مطلق تجرد برای موجود در نظر می‌گیرند، چه پاسخی بدهیم؟ سؤال دوم این است که نفس انسان که واجد مراتب تجرد تام و تجرد برزخی و واجد مرتبه حسی است، چگونه از عالم مثال که تنها واجد تجرد برزخی است صادر شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.