Skip to main content
فهرست مقالات

نظریه تعیین تقلید از اعلم

نویسنده:

(15 صفحه - از 101 تا 115)

کلید واژه های ماشینی : اعلم ،تقلید از اعلم ،مجتهد اعلم ،تقلید ،تعین تقلید از اعلم ،تقلید از مجتهد اعلم ،غیر اعلم ،اعلمیت ،فقیه ،احکام ،فتوای مجتهد اعلم ،حدیث ،مجتهد غیر اعلم ،حجیت ،فتوای مجتهد غیر اعلم ،اجتهادی ،فتوای غیر اعلم ،امام ،نقد ،مجتهد اعلم و غیر ،مجتهد اعلم در استنباط حکم ،دلیل ،فتوای اعلم ،استنباط ،تعین تقلید از مجتهد اعلم ،فتوای مجتهد اعلم از غیر ،تعیین تقلید از مجتهد اعلم ،استنباط احکام ،فتوای اعلم از فتوای غیر ،روایت

خلاصه ماشینی:

"اما کسی که با مبانی علمی و اصول فقه اجتهادی آشنایی ندارد، یا اگر دارد بضاعت علمی او کامل و کافی نیست، یا اگر در حد کمال و کفایت است، ولی تطبیقات و تفریعات استنباطی آنان را مورد ارزیابی و نقادی قرار نداده است، چگونه می‌تواند اعلم را بشناسد؟ چه کسی می‌توانند اعلم به معنای معروف را تشخیص دهند؟ بر فرض که نظر مشهور و متداول را در مورد معنای اعلم بپذیریم، چه کسانی صلاحیت دارند اعلم را از بین مجتهدان تشخیص دهند؟مردم عامی؟یا عالمان و متخصصان علوم جدید(مانند ریاضی، فیزیک، جامعه شناسی)؟یا طلاب علوم دینی که دوره سطوح عالی را می‌گذرانند؟یا ائمه جماعت؟ و یا مدرسین حوزه‌ها که به درجه اجتهاد نرسیده‌اند؟ پاسخ این است که تشخیص مجتهد اعلم، در صلاحیت هیچ یک از آنان نیست، بلکه کسانی می‌توانند در این امر موفق شوند که: اولا-پایه و مایه علمی آنان برتر یا مانند آن مجتهدان و یا نزدیک به آنان باشد. زیرا با داشتن دلائلی از آیات و اخبار مبنی بر حجیت قول فقیه که بر قول غیر اعلم نیز منطبق می‌شود، دیگر چه جای این سخن است که آیا با وجود آنها باز هم جای شک می‌ماند تا نوبت به اجرای اصل یاد شده درآید؟ بلی در صورت شک باید از آنکه محتمل التعیین است اخذ شود، ولی در مواردی که دلیل اجتهادی بر اعتبار قول فقیه وجود دارد دیگر زمینه برای اصل به حکم عقل باقی نمی‌ماند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.