Skip to main content
فهرست مقالات

قرآن، انسان، جهان

نویسنده:

(14 صفحه - از 116 تا 129)

کلید واژه های ماشینی : قرآن ،لطیفه ،انسان ،قلب ،ادعیه ،اسم ،سخن ،حق ،کلام ،انسان کامل ،حقیقت ،حدیث ،کتاب ،خداوند ،فعل ،القرآن ،تعلیم ،تفسیر ،آیات قرآن ،جلوه ،قلب انسان کامل ،علم ،کلام الهی ،تعلیم اسماء در آیه سوره ،حقیقت قرآن ،قلب انسان کامل سخنها ،سوره بقره ،قرآن جلوه حضرت حق ،رسول‌الله ( ص ) ،میان قلب انسان کامل

خلاصه ماشینی:

"(4) و معلوم است که همانند و همسان از جهت صفات و افعال چیزی است که در قرآن و نیز کلام معصوم(ع)فراوان بدان تصریح شده است:از آن جمله نقل شده که رسول گرامی فرمود:«خلق الله تعالی آدم علی صورته»(خداوند تعالی، آدم را بر صورت خویش آفرید)و نیز توصیف انسان به وصف«خلافت»(خلیفه)حکایت از همین «مثلیت»دارد، لیکن مثلیت در اوصاف و افعال، نه در ذات!با این مقدمه می‌گوییم:در لطائف پیشین دانسته شد که هم قرآن و هم انسان، مظهر اسم شریف و جامع«الله»بوده، و از این رو تجلی‌گاه کامل همه اوصاف الهی می‌باشند، که می‌توان آن دو را«مثل خداوند»دانست و در نتیجه:آیه شریفه، درصدد نفی وجود همتا برای کتاب جامع(قرآن)و انسان کامل می‌باشد، که هیچ کتابی به مرتبه قرآن و هیچ موجودی به مقام انسان نمی‌رسد. و از آنجا که قرآن، «کلمه جامعه»بوده(اعطیت جوامع الکلم)و مشتمل بر جمیع حقایق است، قلبی که حامل چنین کلام جامعی می‌شود، بایستی به وسعت آن، وسیع باشد و در این میان قلب انسان کامل-حضرت ختمی مرتبت(ص)-وسیع‌ترین قلبی است که ظرف نزول قرآن قرار گرفته(و انه لتنزیل رب العالمین نزل به الروح الامین علی قلبک) (14) و تاب تحمل قول ثقیل را دارد(انا سنلقی علیک قولا ثقیلا) (15) و به همین معنی در کلامی از امام حسن مجتبی(ع)اشاره شده که چون قلب رسول الله(ص) وسیع‌ترین قلبها بود، خداوند قرآن را بر آن فرو فرستاد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.