Skip to main content
فهرست مقالات

ارادت و اعتقاد صوفیه به خاندان علوی

نویسنده:

(6 صفحه - از 171 تا 176)

کلید واژه های ماشینی : سلسله‌های صوفیه با ائمه آل‌البیت، صوفیه، عدم انتساب سلاسل صوفیه، تصوف، اعتقاد صوفیه به خاندان علوی، نسبت سلسله‌های صوفیه با ائمه، ائمه آل‌البیت ( ع )، عدم انتساب سلسله‌های صوفیه، استاد صدوقی سها، انتساب سلاسل صوفیه به ائمه

خلاصه ماشینی: "1 کل مطلب استاد صدوقی سها، در مقاله«نسبت سلسله‌های صوفیه با ائمه آل البیت(ع)»بر یک اصل دور می‌زند و آن عدم انتساب سلسله‌های صوفیه به خاندان اهل البیت علیهم السلام است به دلایل زیر: الف-موضوع معروف کرخی و دربانی مقام مقدس حضرت امام رضا(ع)و استناد به یک مجهول تاریخی و سپس قضاوت کردن و اعلام نمودن حکم قاطع درباره عدم انتساب صوفیه به اهل البیت علیهم السلام. آیا ثبت یک اشتباه تاریخی در یک کتاب، می‌تواند ارزشهای معنوی عرفان اسلامی را و علاقه اولیاءالله را بر خاندان عصمت(ع)منکر گردد؟ چه معروف کرخی حاجب و دربان حضرت رضا(ع) بوده باشد و یا نه، مسأله‌ای در مورد علاقه وافر صوفیه و عرفا به ائمه هدی پیش نخواهد آورد، و موردی از عدم انتساب سلسله‌های صوفیه با ائمه آل البیت(ع)را اثبات نخواهد کرد و بلکه بالعکس اعتقاد صوفیه به مقام ولایت و احترام عمیق و ادب تام و تمام آنها به خاندان گرامی عصمت(ع)و مقدس بودن آل عبا و ائمه هدی در نزد صوفیه، همه حاکی از ایمان و ایقان آنان می‌باشد و بس. * حال مشخص نیست که چرا در آن مقاله بر عدم تشیع صوفیه و یا عدم انتساب سلاسل صوفیه با ائمه آل البیت علیهم السلام اصرار شده است؟ شیخ فریدالدین عطار نیشابوری کتاب «تذکرة الاولیاء»خود را، ابتدا در ذکر اوصاف و احوال و افکار حضرت امام جعفر صادق(ع)شروع و در انتها با (*)انگار تاریخ به نوعی دیگر تکرار شده است، زیرا سالیان دور (حدود قرن هشتم و نهم هجری)شیخ عبدالرحمن جامی در جواب شیطنت طراران چنین پاسخ گفته است: ای مغنچه دهر بده جام میم کامد ز نزاع سی و شیعه قیم گویند که«جامیا»چه مذهب داری صد شکر که..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.