Skip to main content
فهرست مقالات

نظریه عدل جمعی الهی

نویسنده:

(25 صفحه - از 75 تا 99)

کلید واژه های ماشینی : شر ،خدا ،عدل ،مشیت ،خیر ،ذات ،قضیه ،نظریه ،اخلاقیت ،بنیاد ،احتمال ،نظام ،حدیث ،استناد ،محال ،عنصر ،علم ،مطلق ،امکان ،خیر محض ،انسان ،جهان ،نظریه عدل جمعی ،فرض ،قدرت ،دیدگاه ،اصل ،ممکنات ،مشیت خدا ،مقصود

خلاصه ماشینی:

"محذور دوم اینکه:اگر صدفه‌ای که مبنای حدوث یکایک شرور تلقی شده، نسبی است، نه مطلق(چنان که تقریرهای ابن سینا و محقق طوسی و میرداماد و ملا صدرا بر آن تصریح دارند)و اگر مبنای صدفه‌های نسبی ضرورت غیری تسبیبی میان مجموعه‌ای در خود ممکنات است- گر چه فقط از آن جهت که به ضرورت ذاتی و اطلاقی واجب الوجود، استناد دارد-و اگر تفسیر مبدئیت واجب تنها همان مامنه الوجودی است و اگر اینجا او تنها همان جنبه ما به الوجودی است، آنگاه بر پایه اگرهای یاد شده لازم می‌آید که نظام بهین جهانی به آثار و مقتضیات میان مجموعه‌ای تسبیبهای امکانی موکول باشد و عنایت الهی نباشد، مگر از حیثی ما منه الوجود و از حیثی ما به الوجود مجموعه ممکنات با همه آثار و مقتضیات میان سلسله‌ای، و اگر چنین باشد محتوای تدبیر که از بیرون بر نظام کل حکمرانی می‌کند، منتفی می‌گردد. بنا بر این وجود شر در جهان، به هر معنی، تناقضی با مطلق بودن قدرت خدا و خیر محض بودن او ندارد، زیرا خواستگاه شر برخی مخلوقات خدایند، نه خود خدا با اینکه هیچ چیز امکان پذیر نیست، مگر به اراده خدا و از حیث استناد به خدا، اینکه منشأ شرور انسانهایند نه خدا با این قضیه که خدا مبدأ هر چیز است تنافی ندارد و جمع همین دو قضیه است که یکی از چند عنصر اصلی شناخت امر بین امرین را که از رسول خدا(صلی الله علیه و آله)و ائمه معصومین(علیهم السلام)رسیده ممکن می‌سازد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.