Skip to main content
فهرست مقالات

ساختار شناخت در فلسفه اسلامی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : عقل، علم، معارف، نفس، قوه قدسیه، معلول، مجرد، حقایق، معقولات، شئ

خلاصه ماشینی:

"(6) حال اگر همین علم به مبای عالیه را د رمعنی فنای در مفنی فیه و اتحاد در مقام علم بدانیم که از طریق سیر و سلوک و معفت بالله به دست عالم می‌آید، وجود قوه قدسیه و عصمت نبی (ص)بعنوان مرتبه استعلایی معرفت بشی از نظرگاه فلسفی به ثبوت خواهد رسید(تحقیق این مطلب بعنوان یکی از ثمرات علم حضوری بعد از اتمام اقسام چهارگانه علم حضوری مستقلا خواهد آمد) 4-علم دو معلول مجرد به یکدیگر، از دو قسم قبلی علم حضوری روشن شد علتی که مجرد از عوارض ماده باشد به معلول خویش عالم بوده و معلول نیز به وجو خود نزد علت مفیضه‌اش حاضر بوده و برایش معلوم است، حال اگر معلول دومی غیر از معلول اولی برای علت باشد، معلول اول به جهت وجود آن نیز برای معلول دوم حاضر خواهد بود، زیرا در حضور خواهد داشت. » (13) این کلام علامه طباطبائی، اجمال گفتار شیخ الرئیس است که قوه قدسیه را فوق فکر که حرکت از مبادی به مراد است و حدس که انتقال دفعی باشد می‌دانسته است، چون نفس قدسیه در اولین مرحله خود دفعة واحدة فیض الهی را قبول می‌کند و احتیاج به درست کردن قیاسات منطقی ندارد، همچنانکه اشتغال روح قدسیه به جهتی مانع از توجه به جهت دیگری نیست، فلذا صاحب قوه قدسیه چون در اتصال حقیقی با واقعیات بوده و واسطه صور حسی یا عقلی که موجب خطا و اشتباه در معارف دریافت شده می‌باشند در میان نیست، نفس الامر و واقع را بدون احتیاج به فکر و تجربه بدست می‌آورد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.