Skip to main content
فهرست مقالات

علامه طباطبائی و مکتب تفکیک

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : علامه طباطبایی، مکتب تفکیک، مکتب، قرآن، دین، عقل، عرفان، معارف، وحی، علامه طباطبائی و مکتب تفکیک

خلاصه ماشینی: ")از یکدیگر بعنوان چند شعبه از علوم اسلامی می‌باشد و نیز انتقادی از عدم توفیق اهل علم در تقریب و نزدیکی کامل برهن و قرآن است نه آنکه ناظر به اعتقاد علامه طباطبایی بر جدایی مدلول معارف قرآنی و وحیانی از مدلول فلسفه و عرفان یا بیهود دانستن آنگونه کوششها باشد، پس تأسف و انتقاد ایشان از روند عملی این تطبیق است، نه از اصل ایده و طرح این نظریه والا کیست که با تأمل (*)از جمله رجوع شود به:شیعه، ج 1، ص 59-80 و نیز فصل دوم آن کتاب(بیاناتائمه شیعه و اندیشه فلسفی)، رساله علی علیه السلام و فلسفه الهی، رسالت تشیع، ص 98- 110 مقدمه کتاب سیری در نهج البلاغه، استاد مطهری، کلیات علوم اسلامی، مبحث فلسفه و عرفان، خدمات متقابل ایران و اسالم ص 642-637 و نیز تاب فلسفه عرفان، دکتر یثربی، ص 113-117. تنها برای این بود که مسلمین با علوم خارج از کشور خود آشنا شوند و یا اینکه بهانه‌ای بود تا مردم از رجوع به اهل بیت وحی باز دارند؟ جواب:ظاهر حال این است که این عمل به منظور تحکیم مبانی ملیت اسلامی و فعلیت دادن به هدفهای دین بوده چنانکه قرآن کریم تأکید زیادی در تعقل و تفکر در همه شئون آفرینش دارد، در عین حال حکومتهای معاصر با ائمه هدی(ع)نظر به اینکه از آن حضرات دور بودند، می‌توان گفت که ترجمهالهیات بمنظور بستن در خانه اهل بیت(ع)بوده است ولی آیا این منظور ناموجه حکومتهای وقت و سوء استفاده از ترجمه و ترویج الهیات ما را از بحثهای الیهات متسغنی می‌کند؟و موجب این می‌شود که از اشتغال به آنها اجتناب و خودداری کنمی؟متن الهیات مجموعه بحثهایی است عقلی محض که نیتجه آن اثبات صانع و اثبات وجوب وجود وحدانیت و سایر صفات کمال او لوازم وجود او از نبوت و معاد می‌باشد و اینها مسائلی هستند به نام اصول دین که ابتدائا باید از راه عقل اثبات شودند تا ثبوت و حجیت تفاصیل تاب و سنت تأمین شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.