Skip to main content
فهرست مقالات

عناصر مسلک اصولی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : اجتهاد ،فقهی ،عنصر ،اصول ،حجیت ،عناصر مسلک اصولی ،استنباط ،احکام ،قیاس ،امامیه ،طریقه ،قاعده ،دین ،احکام شرعی ،حکومت ،علمی ،نفی ،تشریع ،رأی ،کشف ،تنقیح مناط ،قواعد فقهی ،قطع ،استنباط حکم ،ماهیت ،ظهور ،ادله ،مرحله ،استنباطهای فقهی عقل عملی ،حجیت دلیل عقلی قطعی

خلاصه ماشینی:

"طریقه عامه‌[-اهل تسنن‌]یا به دلیل فقدان این مشخصه(چنانکه در گرایش تصویبی دیده می‌شود)و یا به دلیل ضعف حضور مشخصه یاد شده (چنانکه در دیگر گرایشهای آن به نظر می‌رسد به ویژه پس از رسمی شدن یا الزامی شدن مذاهب چهارگانه) از اجتهاد علمی، فاصله گرفت، و اگر به سخن دقیق طریقه اجتهاد اهل تسنن را از دیدگاه علمی بودن یا علمی نبودن بخواهیم گزارش کنیم، باید بگوییم: مذهب مصوبه در این طریقه از همان آغاز پیوند خود را از علمی ودن گسست و به جای کشف احکام شرع در صدد موضوعیت دادن به آراء مجتهدان بر آمد و سرانجام آراء آنان را در برابر احکام واقعی شرع جایگزین ساخت. و بر این پایه است که طریقه امامیه در اجتهاد فقهی، طریقه اکتشاف احکام شرعی می‌باشد، منابع این طریقه فقط کتاب و سنت است، و عقل و اجماع در طول کتاب و سنت قرار داشته و طریقیت شرطی دارند و اجتهاد روشی علمی است برای استنباط احکم از منابع یاد شده، بر اساس مدارک موجود در آنها به کمک مبانی عمومی استدلال، نتیجه چنین شیوه استنباطی در مورد فقدان یا تعارض و یا اجمال نص، آشکار می‌شود، اجتهاد علمی در چنین موردهایی یکسره از اجتهد غیر علمی جدا شده و خود را متمایز می‌سازد. مرحله بحثی اصلهای نامبرده روشن است، اما میدان بردشان از برخی جهات، نامعلوم بوده و نیاز به پژوهش دارد، همچنین ماهیت هیچ یک به طور کامل، دانسته نیست و این از آنجا آشکار می‌شود که از یک سو در تعریف علم اصول و از دیگر سو در تفکیک قواعد فقهی از اصول عملی اختلاف نظر هست، از اینرو هم فقهی محض بودن قواعد فقهی مورد مناقشه است و هم اصولی بودن اصول عملی."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.