Skip to main content
فهرست مقالات

مبانی اخلاق از منظر حکیم سبزواری

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : اخلاق ،حکیم سبزواری ،نفس ،شرح اسماء الحسنی ،شرح منظومه ،انسان ،حکیم سبزواری در شرح منظومه ،کمال ،قرب ،مبانی اخلاق ،منظر حکیم سبزواری ،حکمت ،جبر ،اخلاق از منظر حکیم ،خداوند ،نفس انسانی ،حق ،تجرد نفس و کمال نفسانی ،نظری ،تربیتی ،حکیم سبزواری در شرح اسماء ،حاشیه شرح اسماء الحسنی ،شرح منظومه در بحث اخلاق ،اسلامی ،تعالی ،اسماء و صفات الهی ،تجرد نفس ناطقه انسانی ،حکیم در شرح منظومه ،حکمای اسلامی در بحث حکمت ،عملی

خلاصه ماشینی:

"و با این تصویر از هدف تربیتی انسان که ذات مطلق و لایتناهی خداوند و تقرب به اوست، اشکالی که برخی روانشناسان در مسائل تربیتی پیرامون تعیین هدف در فرایند تربیتی مطرح کرده‌اند از این دیدگاه بی‌مورد است، زیرا همانگونه که جان دیویی (23) مطرح کرده است بستگی به نوع هدف دارد که اگر هدف، محدود باشد تعیین آن، جریان تربیت را محدود خواهد ساخت، ولی اگر هدف، کمال مطلق واتصاف به اسماء و صفات الهی باشد، آن هم با این ویژگی که تخلق بدانها را نهایتی نیست، در این صورت هیچگونه محدودیتی در این فرایند وجود نخواهد داشت، بلکه یک حرکت دائمی و پیوسته تربیتی خواهد بود که از آغاز تا انجام زندگی فرد را در برمی‌گیرد. از این رو حکیم سبزواری در شرح اسماء الحسنی به این ملاک اشاره می‌کند و می‌گوید:قرب و نزدیک شدن، به حقیقت در مورد انسان، صادق و درست است، زیرا که وی با تخلق به اخلاق الهی و آراستگی به صفات حق می‌تواند به خداوند نزدیکتر گردد و این همان «قربی»است که در عبادات، سزاوار و شایسته است که اگر عبادتی فاقد این ویژگی باشد ارزش نخواهد داشت: «انما القرب یتصح من جانب العبد بالتخلق باخلاق الله و الاتصاف بصفاته و هذا هو القربة المطلوبة فی العبادات الارکانیه و القلبیه و لولاها لم یعبأبها»."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.