چکیده:
در دین مبین اسلام حاکمیت توحیدی در تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی انسان،والاترین هدف به شمار میرود و تحقق آن در زندگی اجتماعی منوط به این است که انسان همه را بنده خدا و خود را نیز عضوی از پیکره عظیم آنان دانسته و در صورت تعارض یا تزاحم منافع اجتماعی با منافع او،مصالح اجتماعی را بر منافع شخصی و گروهی ترجیح دهد که این اقتضای عقل سلیم است،و پروردگار متعال اختلاف و چنددستگی را نشانه بیخردی معرفی فرمود. «دلهایشان پراکنده است زیرا ایشان قومی نابخردند» موضوع تعاون و همکاری به عنوان ضرورتی اساسی برای بهبود امور اجتماعی و اقتصادی،کاهش مسائل و مشکلات و ضامن بقای انسانها مورد توجه ادیان الهی بوده و به اشکال مختلف محل تأکید و توصیه قرار گرفته است.خداوند متعال در قرآن کریم و در سوره و آیات بسیاری موضوع تعاون و همکاری مردم و امت را مطرح کرده و بندگان خود را به همکاری و کارهای نیک و پاک و خیر و عدم همکاری در کارهای مشرکانه و گناهآلود دعوت فرموده است.بنابراین تعاون با ادیان الهی بویژه دین اسلام رابطه عمیقی دارد.
خلاصه ماشینی:
"عدالت اقتصادی یک اصل کلی در نظام اقتصادی اسلامی بوده و از تساوی امکانات یعنی عدالت در توزیع ثروت،تقسیم عادلانه مواد اولیه طبیعی برای افراد جامعه،برابری کاری که فرد در جامعه انجام میدهد با توجه به حقی که در جامعه دارد، برابری حق قانونی(مزد)با حق واقعی(سهم) هر فرد موافقت دارد و با تنازع بقا به مفهوم کوشش در عقب زدن همنوعان،تخریب و تجاوز به حقوق غیر به منظور باقی ماندن،مخالف است ولی با کوشش و مسابقه برای بقا و پیشرفت نوع بشر در شکل رقابتی سالم که در آن حقوق و وظایف اجتماعی در نظر گرفته میشود و نیز کیفر برابر برای همه،مخالفتی ندارد.
اصل حمایت از مستضعفان،محرومان،فقرا و مردم تحت ستم،اصل نفی شکاف طبقاتی و اصل دخالت دولت و اقتصاد آزاد و با نگاه به این اصول مقام معظم رهبری میفرمایند عدالت اجتماعی بدین معنی است که فاصله ژرف میان طبقات و برخورداریهای نابحق و محرومیت از بین برود و مستضعفان و پابرهنگان که همواره مطمئنترین و وفادارترین مدافعان انقلابند، احساس و مشاهده کنند به سمت رفع محرومیت حرکت جدی و صادقانه انجام میگیرد از این روست که با قوانین لازم و تأمین امنیت در کشور بساط تجاوز و تعدی به حقوق محرومان و دستاندازی به حیطه مشروع زندگی مردم جمع میشود و همه احساس میکنند که در برابر ظلم و تعدی میتوانند به ملجا مطمئن پناه ببرند با توجه به این رهنمودها گفتمان عدالتخواهی ناظر بر این مسأله است که عدالت یکطرفه نبوده و توده مردم روی دیگر این سکهاند به طوری که خود باید عدالتخواه بوده و از دستاندرکاران حاکمیت و کارگزاران امر،عدالت همهجانبه را مطالبه کند این مطالبه و تقاضا باید به نحوی فراگیر در لایههای مختلف افکار عمومی نهادینه شود."