Skip to main content
فهرست مقالات

کتابی که نیمی از علم فقه است(5)

نویسنده:

(8 صفحه - از 38 تا 45)

کلید واژه های ماشینی : ارث ،زن ،اسلام ،مادر ،مرد ،خاطره ،قوانین ارث اسلام ،اسلام دین فطرت ،وصیت ،خویشاوندان ،سهم ،مال ،اساس ارث در اسلام ،یتیم ،طبقه ،تفاوت میان ارث و وصیت ،دین مقدس اسلام اساس ارث ،پدر و مادر ،خداوند ،پدر و مادر میت ،سهم اصلی در ارث اسلام ،اصل تفاوت زن و مرد ،انسان ،سهام ششگانهء ارث در اسلام ،اساس ،مال میت ،میت ارث ،میان ارث زن ،فرزندان بجای پدران و مادران ،سهم مرد

خلاصه ماشینی:

"باید دانست که تفاوت میان ارث و وصیت تنها تفاوت در اسم و عنوان نیست‌ بلکه هر یک از این دو،ملاک و ریشهء فطری مستقلی دارند:ملاک ارث خویشاوندی و وابستگی خونی و قرابت است و میل میت هیچ تأثیری در آن ندارد،ولی ملاک وصیت‌ بر پایه احترام به ارادهء میت و نفوذ خواستهء او در مال وی استوار گردیده است و این‌ موضوع در ارث،تأثیر بسیار زیادی بوجود می‌آورد و ارث اسلام را از اراده و میل میت‌ بطور کلی جدامی کند و علت اینکه در میان بعضی از ملل قبل از اسلام مانند روم قدیم‌ بسیاری از خویشاوندان از ارث محروم می‌شدند و در مقابل بسیاری از کسانی که میان‌ آنها و میت وابستگی خویشاوندی وجود نداشت از ارث سهم می‌بردند. 1 هر چند سهام ششگانهء ارث در اسلام،یعنی:(به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود)-که ارث بر پایهء یکی یا چند تا از آنها اساس مورد تقسیم قرار می‌گیرد-با هم‌ تفاوت دارند و همچنین مالی که به یکی از ورثه می‌رسد در بسایری از اوقات از سهم‌ معین او(از سهامی که ذکر گردید)کمتر و یا بیشتر(به سبب رد یا نقص)می‌گردد و نیز سهام پدر و مادر و کلالهء مادری(بستگانی که از طرف مادر با میت ارتباط دارند)با قاعدهء للذکر مثل حفظ الانثیین(از برای مرد دو برابر سهم زن)تطبیق نمی‌کند و لذا امکان‌ یک بحث کلی در باب ارث وجود ندارد،ولی می‌توان گفت اینها موارد استثنائی‌ است و سهم اصلی در ارث اسلام همان قاعدهء للذکر مثل حظ الاثنین است و آن موارد استثنائی دارای فلسفه مخصوص است،مثلا سهم مادر گاهی از سهم پدر بیشتر می‌باشد،مانند اینکه کسی که از دنیا رفته شوهر دارد و مادر و پدر و فرزند ندارد که در این صورت نصف مال از آن شوهر و یک سوم آن متعلق به مادر و بقیه یعنی(به تصویر صفحه مراجعه شود)به پدر او متعلق می‌گیرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.