Skip to main content
فهرست مقالات

نقد عناصر مسلک اصولی

نویسنده:

(16 صفحه - از 61 تا 76)

کلید واژه های ماشینی : حجیت، کانت، نقد، تنجیز، منجزیت، اصول، نقد عناصر مسلک اصولی، حجت، عقل، تعارض

خلاصه ماشینی:

"وی پس از عرضه چهار نوع قضایای جدلی الطرفین در بند 52 به همان نشانی در صفحه 188 می‌گوید:«اینک ما شاهد حیرت‌انگیزترین پدیده عقل آدمی هستیم که نظیر آن در مورد استعمال دیگری از عقل، مشهود نیست، اگر طبق معمول، پدیدارهای عالم حواس را به عنوان نفس الامر اشیاء تلقی کنیم، و باز اگر چنان که معمول است، اصول‌[حاکم بر] ارتباط آن پدیدارها را اصولی بدانیم که نه صرفا در تجربه بلکه به نحو عام در خصوص نفس الامر اشیاء معتبر است‌[و]در واقع اگر نقادی ناگزیر خود را نادیده انگاریم، تضاد دور از انتظاری پیدا می‌شود که رفع آن هرگز به طریقه جزمی معمول، ممکن نیست چرا که می‌توان هم وضع و هم وضع مقابل را با دلائلی بالسویه بدیهی و واضح و خدشه‌ناپذیر-که من خود، صحت همه آنها را تضمین می‌کنم-اثبات کرد، و بدین‌سان عقل می‌بیند که خودش، علیه خودش، دو دستگی بوجود آمده است. اشکال دوم:بر خلاف تضمین وی از صحت دلائل تعارض می‌توان به ترتیب درباره تعارضهای چهارگانه چنین گفت:1-در تعارض اول که نهادش این گزاره است: «جهان از لحاظ زمان و مکان آغازی(مرزی)ندارد»و برابر نهادش این گزاره است:«جهان از لحاظ زمان و مکان نامتناهی(-intinte)است»(تمهیدات، بند 51، صفحه 178)می‌توان چند ملاحظه داشت:نخست اینکه:مفهوم هیچ یک از آغاز داشتن و بی‌پایان بودن به دقت در گفته وی مشخص نگردیده است، پس حکم وی به تعارض حکمی مبهم و بی‌پشتوانه تعیین حدود است به سخن دیگر دیدگاه وی در مرحله شرح که نخستین مرحله فرضیه‌های علمی است نارسا می‌باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.