Skip to main content
فهرست مقالات

مکتب تفکیک(2)

نویسنده:

(18 صفحه - از 117 تا 134)

کلید واژه های ماشینی : مکتب تفکیک ،مکتب ،عقل ،معارف ،دین ،قرآن ،تأویل ،اسلام ،فهم ،عرفان ،احکام ،احادیث ،اصول ،تفسیر ،فلسفه ،روایات ،معارف قرآنی ،حکما ،معرفت دینی و معرفت بشری ،معرفت دینی ،حقایق ،قرآن کریم ،کتاب ،فهم دینی ،قطعی ،قواعد ،روش تفسیر قرآن به قرآن ،تفاسیر قرآن ،تفکیک ( ،تفسیر آیات معرفتی قرآن

خلاصه ماشینی:

"سؤالی که نظریه‌پردازان مکتب تفکیک باید بدان جوابگو باشند این است که آیا جنبه اثباتی دین(دین دینداران و علما و آنچه دانشمندان از دین می‌یابند) را می‌توان بریده از همه قواعد منطقی، اصول قطعی (که مانند بدیهیات مقبول شخص است)و قواعد ادبی و اصول لفظی و دانشهای دیگر و خلاصه بدور از محتویات ذهنی بشر، بدست آورد یا آنکه آرزوی چنین امری محال اندیشی است؟آنکه پر شدن ذهن را از فلسفه و علوم دیگر مانع فهم دین و برداشت صحیح از قرآن و احادیث می‌داند، باید دقت کند که صرف دانستن دانشها(قطعی یا ظنی)، اگر فرد مرزهای علوم یا یکدیگر را رعایت نماید و ملاکهای تفسیر و شرایط مفسر(را جمله عدم‌انتساب معانی محتمل آیه به قرآن کریم)را رعایت کند، نه تنها مانع وی نخواهد شد، بلکه چه بسا در مواردی از فهم قرآن و احادیث یاور او باشد. (39)در اینجا ضمن قدردانی از دردآشنایی و روحیه عدالت‌طلبی و توجه ایشان به روح نص و روح شریعت و بدون بحث پیرامون صحت و سقم نتایج استنباط شده ایشان، در مسیر بحث خود سؤالاتی درباره کاربرد علوم عقلی و دیگر دانشهای بشری حتی در خود مکتب تفکیک طرح می‌نماییم:آیا این استنباط فقهی صرفا زاییده رجوع به آیات و احادیث است؟(یعنی با همان روش و منابعی که سایر فقها پس از غور و تتبع احیانا به نتایجی در مقابل آن رسیده‌اند)یا آنکه با مدد گرفتن از عقل و سیره عقلا و بسیاری از احکام قبلی حاصل از عقل و یا مستنبط از علوم پیشین(انسانی و غیر آن)، استحصال شده است؟!نگارنده معتقد است:بدون پیش‌فرضهایی از قبیل آنچه در پی می‌آید وصول به این حکم متعسر بلکه متعذر است، پیش‌فرضهایی مانند:1-حسن و قبح عقلی(حسن عدل و اینکه اسلام به آنچه عدل است حکم می‌نماید)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.