خلاصه ماشینی:
"ااکنون با توجه به جدول بالا،میتوان اهداف (به تصویر صفحه مراجعه شود) آموزشی درس را شناسایی و تفکیک کرد و آنها را به ترتیب از ساده به مشکل نوشت؛ مثلا از دانشآموزان انتظار داریم که برای مفهوم«رضا»در شعر حافظ ابیات دیگری غیر از آنچه در کتاب آمده بیان کنند(کاربرد)یا پس از مطالعهی دیوان حافظ و انتخاب ابیات نمونه،دربارهی نوع و نحوهی مطالعهی خود و نتیجهی آن سخن بگویند(یادآوری و کشف).
بنابراین،به هنگام تدریس درس «از حافظ چه میتوان آموخت؟»آموزشی ما دو جزء اصلی دارد:یا دربارهی ویژگیهای شعر حافظ به عنوان مجموعهای از حقایق و مفاهیم و روش کار توضیح میدهیم(تعمیم) یا برای تثبیت و تعمیق یادگیری نمونه ابیاتی را امتحان میتوانیم آنها را با تغییر جملات به عنوان سؤال طرح کنیم و از میزان تحقق اهداف آگاه شویم.
بنابراین،به هنگام تدریس درس «از حافظ چه میتوان آموخت؟»آموزش ما دو جزء اصلی دارد:یا دربارهی ویژگیهای شعر حافظ به عنوان مجموعهای از حقایق و مفاهیم و روش کار توضیح میدهیم(تعمیم) یا برای تثبیت و تعمیق یادگیری نمونه ابیاتی را از دیوان حافظ بیان میکنیم(مثال).
در یادآوری لفظی تعمیم از دانشآموز میخواهیم تا با توجه به توضیحات کتاب و معلم دربارهی زندگی و شعر حافظ سخن بگوید که در این حالت جستوجو در حافظه کمتر و مدت آن کوتاهتر است اما در یادآوری معنایی تعمیم،دانشآموز تعاریف، توضیحات و تعمیمهای آموخته را با ساختار قبلی ذهن خود تلفیق کرده،مطالبی را افزون بر آنچه در درس ذکر شده است،بیان میکند."