خلاصه ماشینی:
"آیا تدریس نقد ادبی میتواند همچون آرایههای ادبی باشد و این دو همانند تدریس کتابهای ادبیات؟آیا از فنآوری جدید آموزشی نمیتوان برای تدریس عروض بهره گرفت؟ *** سومین سالی است که همین دغدغهها و خارخار چنگاندازی به روشها و شیوههای بایسته و شایسته،مجمع علمی آموزش زبان و ادب فارسی را مجمع پروانگان شیفتهی زبان و ادب فارسی میسازد.
اینک که بر پیشانی سومین مجمع عنوان روشها،فنون و شیوههای تدریس دروس گوناگون زبان و ادبیات از نخستین سالهای دبستان تا آخر سالهای دبیرستان نشسته است،از همهی اندیشهوران،دبیران فرزانه،معلمان روش آشنا و فرهیخته جز این تقاضایمان نیست که روشهای موفق خود را قلمی کنند و سخاوتمندانه به دیگران تقدیم دارند تا نشاط و سرزندگی،ژرفایی و پویایی،روحوجان کلاسهای زبان و ادبیات باشد و نسل دانشآموز با ادبیات عاشقانهتر و عالمانهتر پیوند یابند و عطر روحنواز فرهنگ و ادب این سرزمین جان آنها را لبریز و شاداب سازد."