خلاصه ماشینی:
"در مقام تمثیل، آنان که برای تیمور لنگ خونآشام «ظفرنامه»ها سرودند و نوشتند، همهجانبهنگر بودند؟یا فتحعلی خان صبا که «شهنشاهنامه»میسراید و با نعل وارونه زدن، شکست ایرانیان را در جنگ با روسیه،جهت خوش آمد فتحعلی شاه«فتح مبین»مینامد، مزور یکجانبهنگر نیست؟و یا حتی وقتی سعدی بزرگ،جهت زوال خلافت خلیفهی عباسی-المستعصم بالله-مرثیهی پرتأثری میسراید و در آن هم به شجاعت هلاکو و هم به تقدس خلیفه میپردازد و به اصطلاح هم بر میخ میکوبد و هم به نعل:آیا کسی را سرملامت او هست که چرا بر این دو دشمن ایرانزمین دل میسوزاند و میستایدشان؟ 2-آقای حاتمی اشاره کردهاند که:«احمد شاملو،حمیدی شاعر را در قطعهی«شعری که زندگی است»برادر شعر خویش آونگ کرد» ص 64 نمیدانم این سخن ایشان را بر چه حمل کنم؟!اما آنان که شعر فارسی را خوب میشناسند و به تب لازم روشنفکری غوغائیان زمانه گرفتار نشدهاند و نقادان بصیرند، اعتراف دارند که حمیدی شاعر،بسیار سنگینتر از آن است که بر شعر کسانی که متأسفانه ادبیات غرب را بیشتر از ادب و فرهنگ کشورشان میشناسند و با موسیقی اصیل ایرانزمین و فردوسی بزرگ و حافظ شیرازی بیگانهاند،آونگ شود.
* با تشکر از آقای هادی حاتمی،اجازه میخواهم نظر ایشان را به مقالهای ارزشمند در نقد زندگی و مرگ سلطان جلال الدین خوارزمشاه جلب کنم،این مقاله که توسط یکی از اساتید فاضل رشتهی تاریخ دانشگاه اصفهان نوشته شده دارای نکتههایی بدیع و دقیق است8از جمله نکات آن مقاله،یکی این است«خلق و تنظیم اسطورهی زندگی و مرگ جلال الدین-با ویژگیهای دوگانهی کمیک و تراژیک آن-چیزی نیست جز حاصل ذهن قهرمانباور و محنت کشیده و پیچیدهی ایرانی تا شاید بتواند در برابر سرنوشتی دفاع کند که هرگز به گونهای منطقی و تاریخی نخواسته یا نتوانسته است آن را بشناسد» *** پینوشتها: (1)-ص 645 تا 845 کتاب«از گذشتهی ادبی ایران» چاپ اول 5731-انتشارات بین المللی الهدی،تهران (2)-ص 601 تا 931 کتاب«مهجوری و مشتاقی»چاپ اول 2731،مؤسسهی مطالعات و تحقیقات فرهنگی، تهران (3)-ص."