خلاصه ماشینی:
"6-برای این که کلاس درس انشا از یکنواختی خارج گردد و به بحث و تبادل نظر منجر شود،معلم،دانشموزان و را وادار سازد که هنگام خواندن انشا،هرکدام صفحهی کاغذی روی میز گذاشته و به دقت به انشای دوستشان توجه نمایند و نکانی که به نظر آنان میرسد،در پایان انشا به دوست خود گوشزد کنند و در این بحث و گفتوگو،معلم باید برکار آنان نظارت داشته باشد و مطالب آنها را اصلاح کند تا نکات مبهمی که وجود دارد،مرتفع شود.
52-باید به این واقعیت توجه نماییم که درس انشا،منتزع و جدا از سایر دروس نیست بلکه هدف کلی و بارزی که در کتابهای فارسی و متون ادبی به چشم میخورد،این است که گنجینهای از واژگان لازم را به تدریج و مناسب استعداد و ظرفیت شاگردان در اختیار آنان قرار میدهد و باید میان درسهای فارسی و انشا پیوستگی وجود داشته باشد،یعنی این که دانشآموزان بتوانند از واژگان و اصطلاحاتی که در سالهای گذشته خواندهاند،بهرهمند گردند و توانایی آن را پیدا کنند که از ذخیرهی فکری خود،استفاده کنند،چون هراندازه واژگان و اصطلاحات بیشتری در ذهن انسان به ویژه شاگردان جای گیرد،توانایی آنان در بیان اندیشهها و تفکرات،بیشتر خواهد شد و میتوانند انشایی را با محتوا و پیام کاملی بیافرینند.
درس انشا از این قانون کلی جدا نیست و عواملی چند در نوشتن انشا مؤثرند که عبارتند از: الف-آغازینه(مقدمه):آغازینه،مرحلهای از اندیشه است که خواننده یا شنونده به سوی موضوع اصلی هدایت میشود و شرایط ذهنی وی برای سخن مورد نظر آماده میگردد."