خلاصه ماشینی:
"دارد،چیست؟ راز این اقبال شگفتانگیز چیست و از کجاست؟ چنانکه میدانیم،بخش قابل توجهی از آیات قرآن مجید،عهد قدیم و عهد جدید داستان است،اینهمه توجه و تفصیل به داستان،چرا در کتابهای مقدس صورت گرفته است؟مولوی در داستان«مسجد مهمان»در دفتر سوم مثنوی به همین نکته،یعنی نقش عنصر داستان در قرآن اشاره کرده و پاسخ اهل حسد را داده است: پیش از آن کاین قصه تا مخلص رسد دود گندی آمد از اهل حسد من نمیرنجم از این لیک،این لگد خاطر سادهدلی را پی کند خوش بیان کرد آن حکیم غزنوی بهر محجوبان مثال معنوی که ز قرآن گر نبیند غیر قال این عجب نبود ز اصحاب ضلال کز شعاع آفتاب پر ز نور غیر گرمی مینیابد چشم کور خربطی ناگاه از خر خانهای سر برون آورد چون طعانهای کاین سخن پست است یعنی مثنوی قصهی پیغمبر است و پیروی نیست ذکر بحث و اسرار بلند که دوانند اولیا آن سو کمند از مقامات تبتل تا فنا پایه پایه تا ملاقات خدا شرح و حد هرمقام و منزلی که به پر زو بر پرد صاحبدلی چون کتاب الله بیامد هم بر آن اینچنین طعنه زدند آن کافران که اساطیر است و افسانه نژند نیست تعمیقی و تحقیقی بلند کودکان خرد فهمش میکنند نیست جز امر پسند و ناپسند ذکر یوسف ذکر زلف پرخمش ذکر یعقوب و زلیخا و غمش ظاهر است و هرکسی پی میبرد کو بیان که گم شود در وی خرد گفت اگر آسان نماید این به تو اینچنین آسان یکی سوره بگو جنتان و انستان و اهل کار اینچنین آسان یکی سوره بیار2 از سخن رومی میتوان این نکته را فهمید که او باور دارد که در داستان، جادویی وجود دارد؛جادویی که خواننده را اسیر خود میکند و او را تا پایان داستان میکشاند."