Skip to main content
فهرست مقالات

نقد ادله مسلک اصولی

نویسنده:

(18 صفحه - از 40 تا 57)

کلید واژه های ماشینی : اخلاق، حجیت، حجت، نقد، عقل، اجتهاد، احکام، ادله، استناد، نقد ادله مسلک اصولی، قوانین اخلاق، استنباط، فقهی، قانون، اصولی، عناصر، مطلق، حدوث، خبر، عقل عمومی ملاک بودن حدوث، اخلاقیت، خدا، دین، علم، مقوله، نظری، ملاک بودن حدوث، امکان، نقد عناصر مسلک اصولی، دلیل عقلی

خلاصه ماشینی: "اکنون چند نمونه از مقوله حجت مطلق ارائه می‌شود تا هر چه بیشتر محتوای این مقوله روشن شده و تمایز آن از دو مقوله دلیل لازم و دلیل متعدی آشکار گردد:چند نمونه از ادله مطلقهنمونه اول:از فلسفه اولینیاز ممکن به علت و همچنین نیاز حادث به علت: این دو قضیه، دو اصل عقل مشترکند و چون بی‌انکار تعاریف و اصول مبنایی عقلی نمی‌توان آنها را نقض کرد، از اینرو دو دلیل مطلقند، و برای همه حجیت دارند. عقل نظری به بهره‌گیری از ابزارهای حصولی و حضوری می‌تواند ازاین سه فرد بالذات علم همراه با دیگر فردهای بالذات علم، دستگاهی از قانونها و نظریه‌ها را استخراج کرده و بپردازد و محک زند تا دانشی شرطی و تطبیقی و نقدپذیر پدید آید که هم در راستای نظام اخلاق عام باشد و هم در راستای بهروزی بشری در عاجل و آجل و بر پایه همین دلیلهای مطلقه است که فقیه می‌تواند بی‌گرایش به رأی و قیاس و استحسان و استصلاح و نیز بی‌گرایش به تأویل و تبدیل با عناصر عقلی به استنباطهای کلی دست یازد و با استناد به عمومات و اطلاقات نصوص کتاب و سنت استنباطهای تفریعی فقهی را سامان دهد و از این رهگذر حوادث واقعه را به قدر توانش پاسخ گوید. در این محاسبه، هم به طور پیشانه و هم بر مبنای نصوص کتاب خدا و سنت پیغمبر(ص)و اوصیاء(ع)از مبادی بالقوه مقررات شرعی یک شناسایی تفصیلی به انجام می‌رسد، سپس امکان نوعیت مقررات متناسب با آنها به پژوهش گرفته شده و سرانجام در موقعیت امکان اجتهاد عملی فقهی به استنباط قرارات شرعی از طریق قانون ملازمات اصولی و فقط با استناد به متون کتاب و سنت به احکام مسند می‌گردد، چون دیگر اجتهاد احتجاجی فقهی ممکن نمی‌باشد، باید به نظریه‌های انسدادی علم اصول پرداخت و بر پایه اقتضائات آنها از اجتهاد بهره گرفت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.