Skip to main content
فهرست مقالات

نقدی بر نقد

نویسنده:

(7 صفحه - از 58 تا 64)

خلاصه ماشینی:

"ثانیا:حضرت استاد تصویر اعلمیت را محال ندانسته تا به عنوان نقد به رساله صراط النجاة شیخ انصاری و مجمع الرسائل میرزای شیرازی و یا غیر آنها استشهاد بشود که آنها فرموده‌اند:اعلم یعنی استادتر، بلکه سخن ایشان این است که چگونه ما می‌توانیم استادتر را بین دو مجتهد واجد شرایط در مقام اثبات به دست آوریم، لذا این که چه کسی این منا را برای اعلم گفته باشد مهم نیست. (ص 54)نقد اینگونه مطالب باید در بحث از دلایل تعین تقلید از اعلم بیان می‌شد، زیرا در اینجا بحث درباره تصویر اعلمیت در مقام اثبات است، نه در مورد لزوم تقلید از اعلم و یا تخییر بین او و غیر اعلم، تا گفته معروف و مشهور(تعین تقلید از اعلم)بعنوان نقد بیان شود، در آنجا که می‌نویسد:«هر گاه آرای مجتهد اعلم و غیر اعلم در مسائل اختلافی برای جاهلان حجت باشد، لازمه‌اش تعبد به متناقضین است»(ص 54)حضرت استاد در صفحه 102 شماره 51 می‌فرماید:«کار استنباط مجتهدان از قبیل کار پزشگان و یا معماران که جنبه عینی داشته باشد نیست که بتوان به آسانی فرد استادتر و یا قوی‌تر و یا بهتر را تشخیص داد. اکنون این سؤال را مطرح می‌کنیم:اینکه بزرگان در تصویر اعلم می‌فرمایند: «اعلم یعنی استادتر در استخراج حکم الهی، اجود فهما و یا قویتر باشد»معنای این کلمات چیست؟باید به این نکته توجه شود که اعلم در جایی تصویر دراد که همه آنها مجتهد و جامع الشرایط می‌باشند و هیچ گونه کاستی از نظر آشنایی به مبانی ندارند والا اگر فقیهی در قسمتی از ابواب فقه و فقیه دیگری به تمام ابواب فقه آشنا باشد، اینجا بحث از مسأله اعلم و غیر اعلم نیست، بلکه بحث درباره مجتهد مطلق و متجزی است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.