خلاصه ماشینی:
"چگونه معلم از این موضوع آگاه شود که دانشآوزانش درس را یاد گرفته و اینکه،چه چیزی به آنان آموزش داده است؟به این منظور، معلمان باید از فنون مختلف سنجش،استفاده کنند؛در واقع هنگامی به کارگیری فنون سنجش مؤثرند که،معلمان نهتنها از آنها برای بررسی درک و فهم دانشآموزان،بلکه برای هدایت فرآیند یادگیری -یاددهی نیز،استفاده کنند؛بنابراین سنجش،باید فرآیندی مسترم در کلاس درست باشد تا از طریق تجزیه و تحلیل نتایج آن،به چگونگی دستیابی دانشآموزان به انتظارات آموزشی یا پرورشی و مؤثر بودن فرآیند یادگیری-یاددهیشان،پیر ببرند؛به همین دلیل معلمان باید هدف از سنجش و چگونگی آن را،برای دانشآموزانشان توضیح دهند؛زیرا دانشآموزان باید بدانند که برای تعیین موفقیت در یادگیری،از آنان چه انتظاراتی داریم."