خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) تعلیم و تربیت ضمیر ناخودآگاه و یادگیری آموزش و پرورش از دید یونگ منیژه اسدی کارل گوستاویونگ،روانپزشک و روانشناس بزرگ که همان کم و بیش،او را در چهارچوب عقاید و تئوریهای خاص خود میشناسند،در زمینهی آموزش و پرورش،نظریات جالبی دارد که آگاهی از آنها،برای ما (معلمان)خالی از لطف نخواهد بود.
یکی از مهمترین نظریات او،مسئلهی ضمیر ناخودآگاه است؛اگر از این مسئله،تحت عنوان«نظریه»یاد میکنیم،از آن روست که چهارچوب بحث،آنچنان وسیع و گسترده میشود که هر روانشناس نظریهپرداز،در بستن محدودهی آن،به تردید افتاده است.
غواصی که فشار 100 متری عمق آب را احساس کرده است،نمیتواند تجارب خود را به دیگران منتقل سازد؛اگر از ماجرای سیر و سلوک خود را کنار بکشیم،درک یک تجربهی خاص ولی غیرقابل انتقال برای عرفا،همیشه به عنوان یک مشکل اساسی مطرح بوده است.
وقتی سعدی میگوید:«آن را که خبر شد خبری باز نیاورد»،منظور وی صرفا پیش کشیدن مسئلهای به نام مرگ نبوده است؛بلکه کسب تجاربی است که انتقال آنها برای دیگران،غیرممکن به نظر میرسیده است."