خلاصه ماشینی:
"غزالی برای تعلیم و تربیت جنبهی سلبی و ایجابی قائل است و آن عبارت است از؛تهذیب دل از اخلاق مذموم و ارشاد به اخلاق نیکو و سعادت آفرین،که دل همانند زمین باید از علف هرزه خالی شود تا انواع گلها در آن روید.
غزالی به آموزش و پرورش اجباری و همگانی معتقد است و میگوید؛در ابتدا ممکن است کودک از تعلیم و تربیت و آموختن گریزان باشد؛ اما نباید وی را رها کرد؛بلکه باید با الزام،به او آموخت و تعلیم داد تا جزء طبع او شود و سپس به تدریج،خود،از آموختن لذت میبرد.
غزالی،کار تربیت را بسیار مهم دانسته است و آن را به عنوان یک ثواب یا عقاب،برای معلم و پدر و مادر،در نظر میگیرد؛به عبارت دیگر، معلم یا مربی،به فعالیتهایی میپردازد که اگر کودک را به سعادت برساند،در ثواب آن شریک میباشد و اگر کودک بدبخت شود،آنها نیز در عقاب آن،شریک هستند،از نظر غزالی،معلم باید گفتار و کردارش یکی باشد؛زیرا رفتار وی، در دانشآموزان بسیار تأثیر میگذارد."