Skip to main content
فهرست مقالات

جایگاه عقل و وحی در تفکر پل تیلیخ

نویسنده:

(8 صفحه - از 131 تا 138)

کلید واژه های ماشینی : وحی، عقل، تیلیخ، عیسی مسیح، حادثه وحیانی عیسی مسیح، الهیات، عقل و وحی، خدا، معجزه، ابن‌عربی

خلاصه ماشینی:

"(2) با تأمل در این تعریف تیلیخ کاملا مشخص می‌شود که وحی از مقوله زبان خارج بوده و به مثابه تجلی دلبستگی واپسین یا مبدأ هستی(خدا)در وسیله وحی تلقی می‌گردد. (5) تیلیخ جنبه عنی وحی را معجزه می‌نامد، معجزه چیز عینی خاص یعنی حادثه یا شخصی است که به مثابه پدیده نشانمند یا نماد دینی عمل می‌کند که از طریق آن مبدأ معنا(خدا)خویش را به اشخاص جلوه‌گر می‌سازد. اگر تیلیخ مقولات ماهیت و وجودی را در حیطه عقل به کار ببرد، سازگاری اقتضاء می‌کند که عقل ماهوی در قالب اتحاد عقل با خدا تبیین گردد و در این صورت عقل ماهوی با محتوای وحی متحد می‌شود، ولی عقل وجودی، عقل جدا از وحی بشمار می‌آید و به اتحاد مجدد با منشأ و مبدأ خویش نیازمند است. (20) 2-مطابقت وحی با قوانین طبیعت تیلیخ در این باب می‌گوید:تجلی سر وجود(خدا) در حالت وحیانی ساختار وجودی را که سر از طریق آن متجلی می‌شود، نابود می‌سازد، در حالی که تسحیر شیطانی، اصول منطقی و اخلاقی عقل را از میان می‌برد. (24) 4-استمرار وحی در نظر هر دو متفکر و اندیشمند وحی استمرار دارد، در نظر ابن عربی وحی اولیاء وحی مبشرات در مقام است تا با این وسیله با رایحه وحی مأنوس گردند؛ولی در نظر تیلیخ همه مسیحیانی که عیسی را به عنوان مسیح می‌پذیرند جنبه وحی وابسته را شکل می‌دهند و وحی آنها پذیرش وجودی عیسی به عنوان مسیح است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.