Skip to main content
فهرست مقالات

توحید افعالی در قرآن و کتاب مقدس

نویسنده:

(17 صفحه - از 58 تا 74)

کلید واژه های ماشینی : توحید، فعل، خدا، قرآن، توحید افعالی، توحید افعالی در قرآن، زمین، مالبرانش، قرآن و کتاب مقدس، خداوند

خلاصه ماشینی:

"علفی که تخم بیاورد و درخت میوه‌ای، که موافق جنس خود میوه آورد که تخمش در آن باشد (پیدایش/11/1) پس طبق این آیه زمین از طریق کلمه الهی قدرت تولید گیاهان را یافته است متکلمان دیگر در مقابل اشاعره به آیه‌ای به همین مضمون تمسک جسته‌اند:«و طری الارض هامدة فاذا انزلنا علیها الماء اهتزت وربت و انبتت من کل زوج بهیج»(الحج/5)و گفته‌اند:«آیه تصریح به تأثیر آب در زنده شدن زمین و تصریح به اینکه زمین گیاه را می‌رویاند، دارد. و نیز آنجا که قرآن انبات را به زمین نسبت میدهد(انبتت من کل زوج بهیجحج/5)و نیز آن را به خود نسبت می‌دهد(انبتنا فیها من کل زوج کریم-الشعراء/8) گفته‌اند«آیه اول تصریح بر تأثیر آب در زنده شدن زمین و تصریح به اینکه زمین گیاه را می‌رویاند دارد و حمل قول خدای تعالی در«انبتت»در مجاز و زمین را فقط ظرف اثبات قرار دادن، تأویلی است که خلاف ظاهر است بلکه ظاهر آن است که انبات و رویاندن، فعل زمین است به ضمیمه سایر علل و عوامل، و هیچ یک استقلالا عمل نکرده بلکه به اذن و مشیت خدا کار می‌کنند. (*) حضرت امام خمینی(ره)و بسیاری از (*)مولای یکجا نفی و اثبات را قبول دارد:- فلاسفه و عرفای دیگر معتقدند که در اینجا«رمی»هم برای حضرت ختمی مرتبت اثبات شده«ذرمیت»و هم از ایشان نفی شده و به خدا نسبت داده شده است «ما رمیت»«و لکن الله رمی» (18) و این آیه علیت به نحو طولی را بیان می‌کند و همان فرمایش مرحوم حاجی است که‌«الفعل فعل الله و هو فعلنا»، اما اگر بخواهیم قانون مالبرانش را به کار بریم باید گفت آنجا که فرموده«اذ رمیت»دید تسامحی و عرفی است و آنجا که فرموده‌«ما رمیت و لکن الله رمی»دید دقی و علمی قرآن است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.