Skip to main content
فهرست مقالات

جنبش ذاتی طبیعت

نویسنده:

(23 صفحه - از 38 تا 60)

کلید واژه های ماشینی : ذات، طبیعت، جوهری، حرکت، صدر المتألهین، عوارض، اسفار، تجدد، نفس، معلول

خلاصه ماشینی:

"این موضوع از مباحث الهیات بمعنی الاخص است که در آن«فعل الله»مورد بحث قرار می‌گیرد و طرح بحث چنین است که:با ثابت بودن فاعل، چگونه فعل متغیر می‌باشد؟و نیز در مباحث مهم امور عامه فلسفه مانند:علت و معلول و سنخیت بین علت و معلول، این مسأله مطرح می‌شود که چگونه ذات باری که علت و ثابت است دارای معلول متغیر می‌باشد؟چگونه علل طولی مانند:عالم عقول، انوار پیغمبر و اهل بیت که در سلسله علل طولی عالم طبیعت‌اند، ثابت ولی خود طبیعت متغیر است؟در صورتی که سنخیت علت و معلول اقتضا می‌کند که علیت ثابت، معلول ثابت داشته باشد وگرنه، انفکاک معلول از علت پیش می‌آید. دوم-موضوع تجدد امثال در همه موجودات امکانی-اعم از ماده و مجرد-مطرح است ولی بحث حرکت جوهری اختصاص به موجودات جسمانی دارد و در مجردات حرکت راه ندارد، چون که در عالم مجردات حالت منتظره وجود ندارد، تا حرکتی باشد و آن حالت منتظره واقع گردد، مثلا ذات جبرئیل ناقص نبوده تا به واسطه مسافت و بعد زمانی کامل شود. )خلاصه سخن آن که:فساد طبیعت(که صورت نطفه بودن باشد)به علت نیاز دارد و علت آن داخلی نیست(چون طبیعت اقتضای کمال دارد نه فساد)و علت خارجی هم ندارد(چون اگر علت خارجی به عنوان مثال هسته درخت را فاسد کند، توان سلب نمو دارد نه تبدیل آن به چیز دیگر)پس در این صورت ناچار باید گفت:هر چیزی متوجه کمال خودش است و کمال مقتضی بالذات است بر خلاف فساد که مقتضی بالعرض است(یعنی مقدمه است برای کمال بعدی)، بنابراین، خود شی‌ء موجب ابطال خود می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.