Skip to main content
فهرست مقالات

قانونمندی در نظام آفرینش

نویسنده:

(16 صفحه - از 61 تا 76)

کلید واژه های ماشینی : خدا، قانون، اشاعره، مالبرانش، خداوند، اسم، قانون‌مندی، علیت، نظام، فعل

خلاصه ماشینی: "تفاوت مهم عادت الله و سنت اللهعادت الله و سنت الله تفاوتهای مهمی با یکدیگر دارند؛دو تفاوت عمده آنها را در اینجا ذکر می‌کنیم و در بحثهای بعد به بعضی دیگر از آنها اشاره خواهیم کرد:1-در مورد رابطه خلق و خالق و آفرینش و آفریدگار، عادت الله معتقد است که:خداوند فاعل مستقیم همه افعال است و هیچ واسطه‌ای در کار نبوده و اسباب و علل هیچ تأثیری ندارند، اما سنت الله معتقد است که:«ابی الله ان یجری الامور الا باسبابها»، و وسایط زیدی بین خدا و موجودات، وجود دارد و تنها صادر اول بی‌واسطه مخلوق خداوند می‌داند. آیا مثلا علاوه بر دو شی‌ء A و B خداوند چیز سومی را می‌آفریند به نام«قانون حاکم بر A و B»که همان است که رابطه A و B را تعیین می‌کند؟یا خیر، خداوند A و B را می‌آفریند و آنها تقاضایی دارند که از ذات آنها برخاسته است و خداوند به این تقاضا ضمن وجود دادن به A و B پاسخ می‌دهد؟به عبارت دیگر آیا قوانین، حاکم بر پدیده‌ها هستند و یا محکوم پدیده‌ها؟آیا معنای قانونمندی این است که خداوند موضوعی مانند A را می‌آفریند، سپس بدون آنکه آن موضوع، ذات و تقاضایی داشته باشد به طور ثابت و یکنواخت محمولی را در بر آن موضوع می‌آفریند و معنای قانون حمل این محمول بر آن موضوع است؟یا خیر، قوانین به صورت گزاره‌هایی بیان می‌شوند که در آنها محمول، لازمه موضوع و تقاضای ذاتی آن است و با آفرینش موضوع، محمول خود به خود ضرورت می‌یابد(ذاتی شی‌ء لم یکن معللا)؟با توجه به اینکه مالبرانش ذات و ذاتی را منکر است، دیدگاه او همان دیدگاه اول است و قوانین را حاکم بر پدیده‌ها می‌داند نه محکوم آنها."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.