Skip to main content
فهرست مقالات

قانونمندی در نظام آفرینش

نویسنده:

(16 صفحه - از 61 تا 76)

کلید واژه های ماشینی : خدا ،قانون ،اشاعره ،مالبرانش ،خداوند ،اسم ،قانون‌مندی ،علیت ،نظام ،فعل ،حکما ،اراده ،ذات ،دیدگاه ،عرفا ،تقاضا ،طبیعت ،علت ،فعل خدا ،حکمت ،عقل ،تابع ،قانون‌مندی در نظام آفرینش ،صفات ،ضابطه ،مالبرانش نظام فعلی و قانون‌مند ،اراده خدا ،علم ،قدرت ،دیدگاه اشاعره

خلاصه ماشینی:

"تفاوت مهم عادت الله و سنت اللهعادت الله و سنت الله تفاوتهای مهمی با یکدیگر دارند؛دو تفاوت عمده آنها را در اینجا ذکر می‌کنیم و در بحثهای بعد به بعضی دیگر از آنها اشاره خواهیم کرد:1-در مورد رابطه خلق و خالق و آفرینش و آفریدگار، عادت الله معتقد است که:خداوند فاعل مستقیم همه افعال است و هیچ واسطه‌ای در کار نبوده و اسباب و علل هیچ تأثیری ندارند، اما سنت الله معتقد است که:«ابی الله ان یجری الامور الا باسبابها»، و وسایط زیدی بین خدا و موجودات، وجود دارد و تنها صادر اول بی‌واسطه مخلوق خداوند می‌داند. آیا مثلا علاوه بر دو شی‌ء A و B خداوند چیز سومی را می‌آفریند به نام«قانون حاکم بر A و B»که همان است که رابطه A و B را تعیین می‌کند؟یا خیر، خداوند A و B را می‌آفریند و آنها تقاضایی دارند که از ذات آنها برخاسته است و خداوند به این تقاضا ضمن وجود دادن به A و B پاسخ می‌دهد؟به عبارت دیگر آیا قوانین، حاکم بر پدیده‌ها هستند و یا محکوم پدیده‌ها؟آیا معنای قانونمندی این است که خداوند موضوعی مانند A را می‌آفریند، سپس بدون آنکه آن موضوع، ذات و تقاضایی داشته باشد به طور ثابت و یکنواخت محمولی را در بر آن موضوع می‌آفریند و معنای قانون حمل این محمول بر آن موضوع است؟یا خیر، قوانین به صورت گزاره‌هایی بیان می‌شوند که در آنها محمول، لازمه موضوع و تقاضای ذاتی آن است و با آفرینش موضوع، محمول خود به خود ضرورت می‌یابد(ذاتی شی‌ء لم یکن معللا)؟با توجه به اینکه مالبرانش ذات و ذاتی را منکر است، دیدگاه او همان دیدگاه اول است و قوانین را حاکم بر پدیده‌ها می‌داند نه محکوم آنها."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.