خلاصه ماشینی:
"این گفته به این معناست که فیلمهای 100 دقیقهیی از لحاظ زمانی برای یک سانس نمایش در سینما مناسباند و در تلویزیون نیز در یک زمان دو ساعته،زمان کافی برای پخش آگهیهای تجارتی تلویزیونی فراهم میکنند؛بهعلاوه در این فیلمها صحنهها به خودی خود کامل هستند و ساختار ویژهی خود را در شروع،میانه و پایان دارند -صحنه در لحظهی معینی آغاز میشود و معمولا حاوی یک بحران یا رویارویی است-و با کنار هم قرار دادن شخصیتهای گوناگون در مراحل مختلف کشمکش را خلق میکنند.
دگرگونی حقیقی در احساسات دو عاشق(در طرح داستانی ساده)به وجود نمیآید-آن دوتا لحظهی مرگ و حتی پس از آن عاشق یکدیگر خواهند ماند و چیزی مانع ازدواج آنها نیست،اما حتی اگر هیث کلیف مانده بود نیز نمیتوانستند باهم ازدواج کنند-ولی در سرنوشت هر دوی آنها تغییری رخ میدهد؛کاترین با مردی که دوستش ندارد ازدواج میکند و هیث کلیف به یک ثروتمند متشخص تبدیل میشود.
اگر بیننده جذب آنچه روی پرده رخ میدهد نشود،خسته خواهد شد؛ از خود بپرسید صحنه چه واکنشی را برخواهد انگیخت؟تحیر،تأسف،ترس،لذت،تنفر یا ملال؟ -فیلم«ورشکستگی»باعث ملال و شکستی عظیم شد،زیرا طرح داستانی آن صرفا به ظرایف تجارت میپرداخت و برای آنکه بسیاری از تماشاگران را از نظر عاطفی درگیر سازد بیش از حد پیچیده بود.
طرح داستانی خوب به شکلی ساخته میشود که بیننده را در اشتیاق دانستن آنچه در صحنهی بعد رخ خواهد داد و نیز امکان و چگونگی حل کشمکش نگه دارد؛اگر دخالت سرنوشت به صورت جبری تدریجی نشان داده شود،اثرگذارتر است تا یک سقوط ناگهانی."