Skip to main content
فهرست مقالات

عمر بن عبدالعزیز و نحوه برخورد با علویان

نویسنده:

(7 صفحه - از 129 تا 135)

کلید واژه های ماشینی : عمر بن عبد العزیز ،خلافت ،خلافت عمر بن عبد ،امام محمد باقر ،تاریخ ،اسلام ،امام ،تقارن تاریخی خلافت عمر ،خلیفه پاسخ امام محمد باقر ،خلافت نشستن عمر بن عبد ،بنی‌امیه ،عامل خلیفه پاسخ امام محمد ،خلیفه عمر بن عبد ،محمد باقر ( ع ) ،عمر عبد العزیز ،روزگار عمر بن عبد ،خاندان طهارت حضرت امام باقر ،تاریخ خلافت اسلام ،خاندان رسالت ،میان عمر بن عبد ،خلفای اموی ،عمر بن‌عبدالعزیز ،اقدامات عمر بن عبد ،علی ( ع ) ،عصر خلافت علی ،سلیمان بن عبد ،خاندان رسالت و فرزندان علی ،خاندان علی ( ع ) ،سخن ،عصر ولید بن عبد

خلاصه ماشینی:

"عمر بن عبد العزیز چون زمام امور را به دست گرفت، 2lاصلاحات گسترده‌ای را در تمام شتون قلمروی اسلامی آغاز نمود که قابل ملاحظه است:منع سب و لعن بر علی(ع)در منابر، خطبه‌ها و مجالس عمومی، بازگرداندن فدک به فرزندان فاطمه(ع)، پرداخت بسیاری از حقوق تضییع شده از خاندان رسالت، تعدیل مالیات‌های گزاف که بر دوش توده‌های مسلمان سنگینی می‌کرد، لغو فرمان اخذ جزیه از رعایای تازه مسلمان(که همین نکته موجبات خشم بسیاری از اشراف طماع و والیات حریص را فراهم ساخت و نامه‌های اعتراض‌آمیز به سوی خلیفه سیل‌آسا روان گشت، و با این حال با پایمردی و بر لغو آن اصرار ورزید و گرایش انبوه مردم به سوی اسلام بر لبریز شدن خزاین دولتی ترجیح داد)، عزل بسیاری از مسیحیانی که پستهای کلیدی را بدست داشتند، ممانعت از تحرکات و فتوحات نظامی که حاصلی جز حجیم شدن بادکنکی حوزه قلمروی اسلام نداشت(با عنایت به اینکه موجب خسران بر بیت المال و مانع از بسیاری اصلاحات می‌شد)، عزل اکثر والیان پیشین و انتصاب عمال لایق و کاردان بر ولایت، و... (24)در پایان این سؤال به ذهن خواننده خطور خواهد کرد که این خلیفه با این بینش روشن و با این زهد و پرهیزگاری(که برخی حتی او را قدیس امویان نامیده‌اند)و با اعتراف و آگاهی بر منزلت والای خاندان رسالت و بویژه شخص امام محمد باقر(ع)و رتبه والای علمی و فقهی و اجتماعی، چگونه شد که منصب زعامت جامعه اسلامی را به ایشان اگذار ننمود تا عدالت تحقق عینی بگیرد؟در پاسخ می‌توان چنین استدلال نمود که اولا:اطلاعات و داده‌های تاریخی ما از عصر امویان و گزارش کیفیت امور در این روزگار، اندک است و لذا پاسخگوی اینگونه جزئیات و نکات حساس نیست(با توجه به اینکه نخستین بارقه‌های تاریخنگاری از حدود یک قرن بعد هویدا شد)و از طرف دیگر، خودداری دستگاه خلافت با درج مطالبی پیرامون علویان و فرزندان فاطمه(ع)، از دلایل عدم طرح چنین مسائلی در این عصر شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.