Skip to main content
فهرست مقالات

رساله کشف الاسرار

نویسنده:

(15 صفحه - از 128 تا 142)

خلاصه ماشینی:

"و همچنانکه نظام احوال عالم صوری منتظم می‌شود به کواکب سبعه دور کننده در برج دوازده‌گانه، همچنان احوال عالم معنوی منتظم می‌شود به انبیاء سبعه ظاهره در طور اولیا دوازده‌گانه که معبرند به ائمه و اقطاب و اوصیا، زیرا که هر یکی را ازین انبیاء دوازده‌گانه، وصی بوده، چنانکه اسامی‌ایشان مذکور است در کتابهای خدایی و همه مظاهر، دایر و راجع به یک حقیقت‌اند و تغایر نیست مگر به اعتبار و چون هر کمالی که شیاء را لاحق می‌شود به واسطه وجود است، پس وجود متصف خواهد بود به این صفات به ذات خود، نه به صفت زایده بر ذات والا لازم آید احتیاج در افاضه این کمالات به حیات و علم و قدرت و ارادت دیگر، زیرا که افاضه اینها ممکن نیست مگر از موصوف به اینها. (35) اگر با چشم دل‌بینی رخ یار کنی بر وحدتش بی‌شبهه اقرار اگر بینی به هر دو چشم ظاهر شوی بر وحدت آن وجه، منکر اگر چه هست واحد روی دلدار ولی شد ز آینه بسیار بسیار دوئی را رها کن کان حجابست که پرتو بیحد و یک آفتاب است [3] مراتب کلیه حقیقت وجود به اصطلاح ارباب کشف و شهود دوازده است، زیرا که چون حقیقت وجود را فرا گیرند به شرط آنکه با وی هیچ قیدی نباشد، «حضرت احدیت»خوانند که مستهلک است در آن همه اسماء و صفات و قیود و اعتبارات و آن را«جمیع الجمیع»و«حقیقت الحقایق»و «عماء»نیز نامند و اگر آن حقیقت را فرا گیرند به شرط جمیع اشیاء لازمه ذات از کلی و جزیی که 1l مسمی است به اسما و صفات، «حضرت الهیت» گویند و واحدیت و مقام جمعش هم خوانند و این مرتبه را به اعتبار آنکه مظاهر اسما را که حقایق و اعیانند به کمالاتی که مناسب استعداد ایشان است می‌رساند و در عین«مرتبه ربوبیت»می‌نامند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.