Skip to main content
فهرست مقالات

فیزیک و فلسفه

نویسنده:

(30 صفحه - از 93 تا 122)

کلید واژه های ماشینی : فیزیک، جسم، جوهر، فلسفه، انرژی، شئ، جرم، کیفیات، عرضی، ماده

خلاصه ماشینی:

"(1) (ورنر هایزنبرگ) ما بعد الطبیعه که«چگونه چنین علمی ممکن است؟» آن است که بمانند علم ریاضی و هندسه و امثال آن که از طریقی عقلی و استدلالی و غیر تجربی و در قالب قضایایی غیر تحلیلی * گزاره‌های مفید معنی و (*)می‌دانیم که کانت ملاک تحلیلی و توتولوژیک بودن قضیه‌ای را اندارج محمول آن در موضوعش ذکر نموده است، که بدین لحاظ نه قضایای ریاضی و هندسی و نه قضایای فلسفی از این سنخ نیستند، با آنکه کانت اولی را معتبر دانسته و دومی را غیر معتبر لهذا آنچه باقی می‌ماند اصل موضوع ادعایی کانت است که از میان علوم، آن علومی معتبر است که موضوع آن در قالب دو مقوله زمان و مکان جای گیرد این امر خود اول کلام و ادعایی بی‌دلیل و نوعی مصادره به مطلوب است چرا که همه بحث در همین است که آیا محدوده شناختهای ما منحصر به حیات است؟یا شامل امور غیر حسی و غیر مادی نیز خواهد بود؟تعویض اصطلاح در اینجا مفید فایده نیست، یعنی ادعای اینکه شناخت‌ها به امور غیر حسی تعلق نمی‌گیرد چون حسی نیستند(چون زمان و مکان دو ویژگی مهم امور حسی‌اند)این‌P} اطلاعات جدید پیرامون موضوع مورد بحث خود دارند(کمیت منفصل یا متصل که با نوعی انتزاع و تجرید ذهنی بدست آمده و حکایت از امتداد یا تعدد دارند)فلسفه نیز به روشی مشابه چنان اطلاعات و گزاره‌هایی را در پیرامون موضوع عام خود(وجود که با نوعی انتزاع ذهنی تحت عنوان معقول ثانی فلسفی بدست آمده و حقانیت و تحقق و وقوع در برابر عدم را دارد)بدست می‌دهد. می‌توان تحلیلی را که تا به حال ارائه شد، در قالب جدولی بدینسان تلخیص نمود: مفهوم حروف اختصاری ژ ج:جوهر/ع:عرض(وصف)/ذ:ذاتی/ضی:عرضی/ف:اضافی/ ن:نفسی/ول:کیفیت اولیه/ثا:کیفیت ثانویه/ک:فیزیک کلاسیک/ نو:فیزیک نوین/-:قابلیت ارجاع با حکایت‌گری *ارائه تعریفی فلسفی از ماده مدخل قبل از پرداختن به بیان استنتاج و تحلیل فلسفی در مورد حقیقت ماده ذکر مقدماتی چند لازم است: اول:بحث ما پیرامون شناخت یکی از جواهر به نام جسم است * و با توجه به اینکه جوهر فی حد نفسه محسوس و ملموس و قابل مشاهده نیست بلکه تنها عوارض و اوصاف آن توسط حواس ما قابل درک می‌باشد(مثل رنگ و ابعاد و وزن آن) طبعا در ناحیه شناخت فلسفی ماهیت آن نیز، پدیدار جسمانی و فیزیکی را نباید جز به عنوان ظهوراتی از آن جوهر دانست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.