Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی و نقد گرایشهای غیر اصالت وجودی

نویسنده:

(19 صفحه - از 26 تا 44)

کلید واژه های ماشینی : ماهیت، اصالت ماهیت، اصالت وجود، عرف، جعل، حکمت، فرع، شئ، ذات، حکمت متعالیه، حیثیت، خلط، عرض، مفهوم، عین، حقیقت، اصل، بالذات، قول به اصالت ماهیت، نقد گرایشهای غیر اصالت، واقعیت، الخارج، واقعی، اصالت وجود و اصالت ماهیت، بحث جعل با بحث اصالت، ماهیت موجوده، غیر اصالت وجودی، واحد، موجود، اصالت وجود و اعتباریت ماهیت

خلاصه ماشینی: "پس جعل جاعل اولا و بالذات باید به ماهیت تعلق بگیرد تا ثبوت پیدا کند و زمینه ساز ثبوت وجود بر آن گردد، و الا چگونه جاعل می‌تواند فرع شئ را ابتدا بیافریند سپس اصل و ملزوم آن را خلق کند؟ نقد:چنانکه از این فقره واضح می‌شود اتکاء به صورت بندی عرفی یا مرسوم قضایا باعث شده که ایشان هرگونه فرض دیگری غیر از تقدم ماهیت بر وجود در تحقق را منتفی بداند. به علاوه در مورد حق متعال(که جعلی درباره او صورت نگرفته و مجعول نیست)چه چیز اولا و بالذات ملاک تحقق اوست؟ماهیت یا وجود؟به هر حال جواب قائلان به اصالت وجود به این ادعا که «ماهیت مرتبطه با جاعل را اصیل می‌دانیم»، آن است که آیا این ارتباط با جاعل امر حقیقی و واقعیتی در خارج است یا خیر؟اگر نیست که امر غیر واقعی نمی‌تواند باعث تحقق ماهیت گردد، و اگر خود امری واقعی و تحقق است و غیر ماهیت، همان است که ما آن را«وجود»نامیده‌ایم که تحقق ماهیت بدون آن به اعتراف خودتان ممکن نخواهد بود. اما قائل به اصالت ماهیت، تحقق ماهیات موجوده نظیر انسان یا سنگ یا درخت موجود را تنها محتاج واسطه در ثبوت می‌داند، که ماهیت را حقیقة و نه بالعرض تحقق بخشد(و مجعول بالذات را هم ماهیات می‌دانند) حال جناب حائری مازندرانی در بسیاری موارد، بین توالی و احکام دو نوع واسطه خلط نموده است از جمله چنین می‌آورد: «اعم بودن ماهیت من حیث هی از وجود و عدم..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.