Skip to main content
فهرست مقالات

خیر و شر فرزندان تضاد و تزاحم یا عقل و جهل

نویسنده:

(30 صفحه - از 135 تا 164)

کلید واژه های ماشینی : شر، خیر، تضاد، نسبی، تضاد و تزاحم، عقل، کمال، شر فرزندان تضاد و تزاحم، خلقت، خدا

خلاصه ماشینی:

"» (25) 7-«زنا و ازدواج که دو فعل شبیه به همند هیچگونه اختلافی در اصل و حقیقت و وجود نوعی آن دو نیست، و اگر یکی را زشت و مذموم و دیگری را ممدوح می‌دانیم به خاطر موافقت و مخالفتی است که شرع الهی و یا سنت اجتماعی و یا مصلحتی از مصالح اجتماع دارند، و اینگونه امور، جهاتی قراردادی و اعتباری‌اند که ربطی به خلقت و ایجاد نداشته و قابل خلق و ایجاد نیستند، بلکه اعتباریاتی هستند که عقل عملی و شعور اجتماعی حکم به اعتبار آنها می‌کند و ظرف اعتبار آنها همان‌ ظرف اجتماع است و در عالم تکوین و خارج، جز آثار آن که همان ثواب و عقاب است دیده نمی‌شود. » مرحوم علامه در پایان این فصل پس از ذکر اقسام شرور از نظر معلم اول می‌نویسند:«اگر با دقت و تعمق در موجودات نظر کنیم، خواهیم دید که هر جزئی از این جهان اگر بر همین صورتی که اکنون هست آفریده نشده بود، کل نظام هستی که همه اجزائش با یکدیگر پیوند دارد، از اساس درهم می‌ریخت و همین بهترین نمونه است برای شر بسیاری که در ترک آن خیر بسیار وجود دارد. » (68) ایشان نمونه معانی غیر حقیقی را چنین ذکر می‌کنند:«زنا و ازدواج که دو فعل شبیه به همند هیچگونه اختلافی در اصل و حقیقت و وجود نوعی آن دو نیست و اگر یکی را زشت و مذموم و دیگری را ممدوح می‌دانیم، به خاطر موافقت و مخالفتی است که شرع الهی و یا سنت اجتماعی و یا مصلحتی از مصالح اجتماع دارند، و اینگونه امور جهاتی قراردادی و اعتباری‌اند که ربطی به خلقت و ایجاد نداشته و قابل خلق و ایجاد نیستند، بلکه اعتباریاتی هستند که عقل عملی و شعور اجتماعی حکم به اعتبار آنها می‌کند..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.