Skip to main content
فهرست مقالات

جنبش ذاتی طبیعت

نویسنده:

(11 صفحه - از 38 تا 48)

کلید واژه های ماشینی : حرکت، ذات، ماده، زمان، انسان، غایت، خلقت، حرکت جوهری، خدا، کمال

خلاصه ماشینی:

"حاصل سخن گذشته این است که با توجه به دو نکته، برای زمان آغازی نیست: الف-از آنجا که فیض الهی دایمی و لاینقطع‌ 1l است، نمی‌توان زمانی را تصور نمود که خداوند فیض نداشته باشد، پس زمان هم ازلی و هم ابدی خواهد بود. ما گفته‌ایم که در 2l زمان، قبلیت و بعدیت غیر مجامع است که درباره ذات باری تعالی متصور نیست ولی به هر حال گفتن اینکه خدا هم زمان دارد، به این معنی و اصطلاح (مانند سرمد)چندان هم باطل نیست که بعضی اندیشمندان معاصر آن را(با تعبیر تند)مزخرف حساب نموده‌اند. لذا، حرکت اعمالی انسان مقدمه ملکات و ملکات هم مقدمه ذات خواهند شد و ذوات گرچه از یکدیگر جدایند، ولی در یکدیگر تأثیر و تأثر دارند و بدین ترتیب، با کسب هر درجه‌ای، قرابت به غرص اصلی خلقت حاصل می‌گردد و بر این مبنا، علت غائی خلقت در انسان، نتیجه حرکت اعلا خواهد بود. در حرکت به سوی غایت و علت غایی در خلقت انسان که لقاءالله است، هر یک از انسانها در درجه‌بندی این حرکت، گروهی در میان جامعه انسانی در مسیر کمال بالاختیار قرار نگرفته‌اند که از آنها به«کافران»تعبیر می‌شود. چون صور وارد بر ماده اولی و حرکتها بی‌نهایت و مقتضی کمال بی‌نهایت‌اند از همین طریق می‌توان به اثبات ذات 2l باری پرداخت:عالم حرکت دارد، حرکت در جوهره عالم است و به سوی مقصدی در حرکت است و چون حرکت بی‌نهایت است، مقصد حرکت نیز کمال مطلق و بی‌نهایت خواهد بود. در باب حرکت، یا برهان ثابت شده است که ماده‌ 1l عالم واحد است وگرنه، تسلسل لازم می‌آید، چون اگر ماده حادث باشد، خود حادث باید حامل امکان استعدادی بوده، تحقق آن ممکن باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.