Skip to main content
فهرست مقالات

پاسخ به شبهات فخر رازی در مسأله امامت

نویسنده:

(26 صفحه - از 89 تا 114)

کلید واژه های ماشینی : امامت، امام، امت، فخر رازی، ولایت، شریفه، دین، خدا، فخر رازی در مسأله امامت، پیامبر

خلاصه ماشینی: "جواب: این که فخر رازی گفته چون علی بن ابی‌طالب«علیه السلام»هنگام نزول آیه ولی امر نبود و این صفت را بالفعل نداشت پس باید ولایت را به معنی دوستی حمل کرد، نیز باطل است زیرا: اولا:این آیه شریفه با لفظ ولیکم ولایت را برای خدایتعالی و آنگاه برای رسولش و شخص دیگری اثبات می‌نماید، بدین معنی که یک ولایت اصیل واحدی وجود دارد که از آن خداست، اما ولایت و اولی‌الامر از توابع آن است، لذا فقط کافی است که ولایت اصیل فعلیت داشته باشد. ثانیا:کسانی که این روایات(اعطاء انگشتری امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)را نقل کرده‌اند از بزرگان عرب و افرادی بوده‌اند که لغت آنها بالغات دیگر مخلوط نشده است، و اینان روایات را بدون هیچگونه شکی در انطباق عنوان«الذین آمنوا»بر علی بن ابیطالب(ع)نقل نموده‌اند و همچنین است کسانی که آن را بر ابو بکر منطبق کرده‌اند حتی خود فخر رازی احتمال داده که مراد از آیه شریفه شخص معینی باشد و اقوال بعضی از مفسرین را در این رابطه نقل نموده است. (87) علاوه بر این اگر آیه شریفه راجع به علی(علیه السلام)نباشد، بالاخره مربوط به مؤمنین که هست و آنها نمازشان را باطل نمی‌کنند(خصوصا مؤمنین که خدایتعالی آنها را مدح نموده است!) ثانیا:روایت شده که پیامبر(صلی الله علیه و آله) حسنین را و یا«امامه»دختر ابی العاص را در نماز بر دوش خود حمل می‌کردند و زمانی که سجده می‌نمودند او را روی زمین می‌گذاشتند و هنگامی که بلند می‌شدند وی را بلند می‌کردند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.