Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی یک دیدگاه

نویسنده:

(6 صفحه - از 174 تا 179)

کلید واژه های ماشینی : مذاق شریعت، نظام‌سازی، دین، فقهی، تعیین قلمرو دین، نظام، مذاق شریعت و ذوق فقهی، دانش، پیش‌شرط بودن تعیین قلمرو دین، هرمونتیک، مذاق شریعت در عرصه نظام‌سازی، استنباط، سیستم، ذوق فقهی در عرصه نظام‌سازی، پیش‌شرط نظام‌سازی، انتظار، متن، ذوق فقهی، اعتبار تعیین قلمرو دین، عرصه نظام‌سازی، تنقیح انتظار از دین، تنقیح انتظار، زمان و نظام‌سازی، حکم، کشف، نظامهای فقهی، پیش‌شرط بحث از نظام‌سازی، تفسیر، اعتبار مذاق شریعت، اصول

خلاصه ماشینی: "به نظر می‌رسد که نباید تعیین قلمرو دین را نسبت به هیچ بحثی-و از آنجمله نظام‌سازی-پیش شرط به حساب آورد؛ زیرا ملاک پیش شرط بودن یک بحث برای بحث دیگر، این است که بحث دوم یک ترتب منطقی بر بحث اول داشته باشد و چنین ترتبی در دو صورت ممکن است که هیچ یک زا آنه در محل بحث وجود ندارند: الف-تا بحث اول انجام نگیرد، نتیجه بحث دوم قابل اعتماد نباشد؛بعدا مقصود از این قابل اعتماد نبودن را در فرض سوم از فرضهای سه گانه‌ای که پیرامون تعیین قلمرو دین، ذکر می‌شود، خواهیم شناخت. ناگفته نماند، اگر بخواهیم ذوق فقهی و مذاق شریعت را به عنوان بخشی از ساز و کار سیستم‌سازی وارد عمل کنیم، باید از این دو، در علم اصول بحث جدی به عمل آید و مثلا سر فصلهای زیر جهت بحث از آنها مورد توجه قرار گیرد: -مذاق شریعت و ذوق فقهی چگونه به دست می‌آیند؟ -تفاوت این دو با هم چیست؟ -چه عواملی باعث شده بسیاری از فقیهان از این دو عنصر دور بمانند؟موانع را چگونه می‌توان برداشت؟ -رابطه استقراء با مذاق شریعت و یا ذوق فقهی چگونه است؟ -آیا اگر مذاق شریعت و ذوق فقهی تقویت گردند، می‌توان تنقیح مناط را فعال کرد؟ -آیا با این دو، در عرصه نظام‌سازی تنها اهداف و ارزشها در یک نظام اسلامی بدست می‌آیند؟یا بالاتر نحوه چینش اجزاء درون نظام و الگوی تعامل آنها نیز حاصل می‌شود؟ -تفاوت این دو با استحسابن در چیست؟ -پیدایش این دو به عنوان دو عنصر در روش استنباط، از چه زمانی بوده است؟ و بسیاری از سرفصلهای دیگر."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.