Skip to main content
فهرست مقالات

تفسیر رمزی کعب الاحبار

نویسنده:

(10 صفحه - از 180 تا 189)

خلاصه ماشینی:

"در آن زمان که شاید از هزار نفر فقط یک نفر خواندن و نوشتن می‌دانست و عموم مردم و حتی افراد درس خوانده، مردمی ساده اندیش و کم عمق بودند، وقتی که می‌شنیدند یک پیر عالم یهودی تازه مسلمان می‌گوید:«باء»در بسم الله به معنای حسن و زیبایی خدا و«سین»به معنای رفعت وی و«میم»به معنای ملک و حاکمیت اوست، تازگی این سخن کافی بود که آنان را مجذوب کند و تصور نمایند این کشف راز جدیدی است و لابد این عالم آزموده که مورد حمایت رجال دولت است‌ و از کتابهای آسمانی خبر دارد آن را در کتابهای انبیا خوانده است. (معجم رجال الحدیث، ج 14، ص 65 و ج 1، ص 50) ولی باید دانست که مقصود ابن قولویه از عبارت«ثقات اصحابنا رحمهم الله»که در مقدمه کتابش ص 4 گفته است، فقط مشایخ خود ابن قولویه است که او بلا واسطه از آنان نقل حدیث می‌کند، زیرا در بعضی از سندهای روایات کتاب مزبور راویانی وجود دارند که هم از عامه هستند و هم ثقه نیستند و ابن قولویه هرگز در مورد راویان عامه عبارت اصحابنا را به کار نمی‌برد و نیز درباره راویان عامه که ثقه نیستند، طلب رحمت نمی‌کند و رحمهم الله نمی‌گوید، مثلا در صفحه 31 از کتاب کامل الزیارات(در سند حدیث 16)آخرین راوی این حدیث، عایشه است و پرواضح است ابن قولویه که یک شیعه خالص است، هرگز عایشه را از اصحاب ما نمی‌خواند و برای او طلب رحمت نمی‌کند و هرگز او را توثیق نمی‌نماید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.