Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی نو به روایت خشکیدن دریاچه ساوه

نویسنده:

(7 صفحه - از 190 تا 196)

کلید واژه های ماشینی : ساوه ،دریاچه ساوه ،روایت خشکیدن دریاچه ساوه ،روایت خشک شدن دریاچه ساوه ،روایات ،آب ،اسلام ،حسن بن‌محمد قمی ،خشک شدن دریاچه ،آتش ،قم ،همدان ،کیخسرو ،تألیف حسن بن‌محمد قمی ،آب دریاچه ساوه ،قصیده ،کسری ،آناهیتا ،روایت حسن بن‌محمد قمی ،کوه‌های ،روایت خشک ،بن حسن بن عبدالملک قمی ،معابد ،تاریخ ،دریاچه ساوه همزمان با تولد ،ناهید ،تولد پیامبر ،شب تولد پیامبر گرامی اسلام ،تاریخ قم ،حسن بن‌محمد قمی در تألیف

خلاصه ماشینی:

"غمگین شده است ساوه که دریاچه‌اش نماند مردود گشت و مردم او تشنه از ظمی» (8) رکن الدین دعویدار قمی، شاعر سده ششم و هفتم هجری، نیز درباره خشک شدن دریاچه ساوه چنین سروده است: از نورب بتی چون که جهان آرا شد دریا که به ساوه بود ناپیدا شد امروز هم از حضور فرزند نبی دیدم که دگر باره همان دریا شد (9) سلمان ساوجی(م 778 ق)در این بیت به این واقعه تلمیح کرده است: ساوه شهری بودبل بحری پر از گوهر که بود اصل او از معجز مولود احمد یادگار (10) ادیب الممالک فراهانی، سید محمد صادق قائم مقامی، متخلص به«امیری»(1277-1336 ه. ق)در مسمط معروف خود درباره میلاد پیامبر اکرم(ص) چنین سروده است: برخیز شتربانا بر بند کجاوه کز چرخ همی گشت عیان رایت کاوه در شاخ شجر برخاست آوای چکاوه وز طول سفر حسرت من گشت علاوه بگذر به شتاب اندر از رود سماوه در دیده من بنگر دریاچه ساوه وز سینه‌ام آتشکده پار نمودار (11) اما در این اواخر، برخی از محققان در اینکه مقصود از دریاچه ساوه، همین ساوه بین ری و همدان باشد، تردید روا داشته و گفته‌اند که:احتمالا نام این دریاچه، مربوط به ساوه شهری بین عراق و شام باشد. سوم، از روایت حسن بن محمد قمی که خود از برخی روات متقدم و منابع کهن‌تر مثل تاریخ برقی و جز آن نقل کرده است، چنین بر می‌آید که در دوره اشکانی، در نواحی جنوب و جنوب شرقی ساوه، آوه و قم دریاچه یا دریائکی وجود داشته که در کنار آن هم«آثار قدیمه»شهر ساوه و آوه موجود بوده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.