Skip to main content
فهرست مقالات

معانی حکمت

نویسنده:

(14 صفحه - از 77 تا 90)

کلید واژه های ماشینی : حکمت، فلسفه، علم، غایت، نفس، صدر المتألهین، نظری، تکامل، انسان، حقایق

خلاصه ماشینی: "سخن ابن عربی در کتاب«البلغة فی الحکمة»،مؤلف پس از اینکه ریشهء لغوی حکمت و فلسفه را بیان‌ می‌کند،چنین می‌گوید:«حد و تعریف حکمت‌ همان تکامل نفس انسانی از راه شناخت حقایق‌ موجودات-همانطور که هستند-و حکم کردن‌ به وجود و ماهیات آنها نه از روی تقلید و بدون دلیل بلکه از روی تحقیق و با استناد به برهان‌ می‌باشد،البته به اندازه وسع و توان انسان؛زیرا که خداوند نفس را به اندازه وسع و توانی که دارد مکلف می‌کند. شاید کسی بگوید که:سؤال را به تقسیم‌ مزبور در خود امور منتقل می‌کنیم و می‌گوییم‌ ملاک در این تقسیم چیست؟چرا تمام امور به دو قسم تقسیم می‌شوند؟شاید صدر المتألهین با در نظر گرفتن همین سؤال بوده که متمسک به قول‌ دیگری شده و در مورد ملاک تقسیم حکمت چنین‌ می‌گوید:«و از آنجا که انسان مانند معجونی است‌ که از دو جزء تشکیل شده:یک صورت معنوی‌ امری و یک مادهء حسی خلقی،و از آنجا که نفسش‌ نیز دارای دو جهت است:یکی جهت تعلق و یک‌ جهت تجرد؛لاجرم بر حسب عمارت نشأتین که‌ با اصلاح دو قوه صورت می‌گیرد،حکمت به دو فن تقسیم می‌شود:حکمت نظری تجردی و حکمت عملی تعلقی. به نظر ما در اینجا چند مسأله باید تبیین شود: اول:وجود دو بعد در انسان چگونه می‌تواند دلیل قطعی بر تقسیم حکمت به دو قسم باشد؟ دوم:آیا وجود دو جهت در نفس انسان می‌تواند دلیلی بر تقسیم امور عالم به دو قسم باشد؟ سوم:آیا می‌توان بین کلام ملاصدرا(ره)و کلام‌ دیگران که ذکر آن گذشت جمع کرد؟ چهارم:منظور از نشأتین،قوتین(دو قوه)،و وصف تجردی و تعلقی چیست؟ سخن محی الدین ابن عربی می‌گوید:«چون انسان همانند یک معجون‌ از دو عنصر:نفسی لطیف و شفاف و بدنی متراکم و مادی آفریده شده،لاجرم حکمت به حسب حامل‌ آن به دو فن تقسیم می‌شود:نفسانی نظری و جسمانی عملی»."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.