Skip to main content
فهرست مقالات

معانی حکمت

نویسنده:

(14 صفحه - از 77 تا 90)

کلید واژه های ماشینی : حکمت ،فلسفه ،علم ،غایت ،نفس ،صدر المتألهین ،نظری ،تکامل ،انسان ،حقایق ،فعل ،حکمت عملی ،تکامل نفس انسانی از راه ،حکمت نظری ،مراد ،راه شناخت حقایق موجودات ،تقسیم ،فلسفه تکامل نفس انسانی ،فیلسوف ،عملی ،عقل ،حکمت تکامل نفس انسانی ،حکیم ،غایت حکمت نظری ،شناخت ،رسائل ،تعلق ،سخن ،کیفیت ،نفس انسانی از راه شناخت

خلاصه ماشینی:

"سخن ابن عربی در کتاب«البلغة فی الحکمة»،مؤلف پس از اینکه ریشهء لغوی حکمت و فلسفه را بیان‌ می‌کند،چنین می‌گوید:«حد و تعریف حکمت‌ همان تکامل نفس انسانی از راه شناخت حقایق‌ موجودات-همانطور که هستند-و حکم کردن‌ به وجود و ماهیات آنها نه از روی تقلید و بدون دلیل بلکه از روی تحقیق و با استناد به برهان‌ می‌باشد،البته به اندازه وسع و توان انسان؛زیرا که خداوند نفس را به اندازه وسع و توانی که دارد مکلف می‌کند. شاید کسی بگوید که:سؤال را به تقسیم‌ مزبور در خود امور منتقل می‌کنیم و می‌گوییم‌ ملاک در این تقسیم چیست؟چرا تمام امور به دو قسم تقسیم می‌شوند؟شاید صدر المتألهین با در نظر گرفتن همین سؤال بوده که متمسک به قول‌ دیگری شده و در مورد ملاک تقسیم حکمت چنین‌ می‌گوید:«و از آنجا که انسان مانند معجونی است‌ که از دو جزء تشکیل شده:یک صورت معنوی‌ امری و یک مادهء حسی خلقی،و از آنجا که نفسش‌ نیز دارای دو جهت است:یکی جهت تعلق و یک‌ جهت تجرد؛لاجرم بر حسب عمارت نشأتین که‌ با اصلاح دو قوه صورت می‌گیرد،حکمت به دو فن تقسیم می‌شود:حکمت نظری تجردی و حکمت عملی تعلقی. به نظر ما در اینجا چند مسأله باید تبیین شود: اول:وجود دو بعد در انسان چگونه می‌تواند دلیل قطعی بر تقسیم حکمت به دو قسم باشد؟ دوم:آیا وجود دو جهت در نفس انسان می‌تواند دلیلی بر تقسیم امور عالم به دو قسم باشد؟ سوم:آیا می‌توان بین کلام ملاصدرا(ره)و کلام‌ دیگران که ذکر آن گذشت جمع کرد؟ چهارم:منظور از نشأتین،قوتین(دو قوه)،و وصف تجردی و تعلقی چیست؟ سخن محی الدین ابن عربی می‌گوید:«چون انسان همانند یک معجون‌ از دو عنصر:نفسی لطیف و شفاف و بدنی متراکم و مادی آفریده شده،لاجرم حکمت به حسب حامل‌ آن به دو فن تقسیم می‌شود:نفسانی نظری و جسمانی عملی»."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.