Skip to main content
فهرست مقالات

رساله ذوقیات عقلی و عقلیات ذوقی

نویسنده:

(11 صفحه - از 159 تا 169)

خلاصه ماشینی:

"اما بعد،چنین گوید عبید الاحرار،محمد دهدار که این چند کلمه‌ای است کبه رسم انموذج،از ذوقیات عقلی و معقولات ذوقی،به طریقی که‌ مطابق مشرب صافی صوفیه و متکلمین نیز باشد و مبین قصد ایشان از آن مطالب تا معترض،بر جهل‌ خود اعتراف نماید. و حصول این مرتبه،اگر چه به ریاضت‌ است،23لیکن‌24به طریق استدلال‌25عقلی و فکر در مراتب موجودات از بن نوال،نواله‌ای می‌توان یافت‌ (1)-الف:به ندارد (2)-ب:طایفه ندارد (3)-ب:جلالت (4)-ب:واهله ندارد (5)-ب:لفظا ندارد (6)-ب:و و ندارد (7)-الف:یا بعد (8)-ب:باقی ماند (9)-ب:نیستند (10)-الف:باشد (11)-الف:معدوم شدند (12)-الف:جهات (13)-الف:در ندارد (14)-الف:از توحید تا و را ندارد (15)-الف:اتحاد (16)-الف:جماعت (17)-ب:یکی است پس چنانکه (18)-ب:یکیست ندارد (19)-الف:فسبحان (20)-الف:دعوی نفس انیت (21)-الف:هذا (22)-الف:خود (23)-الف:است ندارد (24)-ب:لکن (25)-ب:استدلالات بدان طریق،که چون نظر و فکر در حصول‌1 موجودات و سیر ایشان از مرتبه‌ای به مرتبه‌ای‌ کند،بیابد2که شی‌ء واحد را به حسب مراتب، نسبت(نسبت ظ)و اعتبارات حاصل می‌شود که‌ به حسب هر نسبتی و اعتباری‌3،حقیقتی می‌شود مغایر نفس خود. می‌گویند بیت:21 (1)-الف:باو (2)-الف:بذات او (3)-الف:آزال ندارد (4)-ب:انسان است (5)-الف:آنکه (6)-الف:نور ندارد (7)-الف:تجربه (8)-ب:اتحادی (9)-الف:مثال کنایتیست (10)-الف:قاذو و رأیت (11)-الف:در دید (12)-ب:اینهم (13)-الف:این نقل تواند (14)-الف:را ندارد (15)-الف:از دلیل تا کلی طبیعی ندارد (16)-الف:یعنی موجود بودن افراد و این اختلاف (17)-الف:است ندارد (18)-الف:و دیگر (19)-ب:این وجود ایشان (20)-الف:بر ریاضت (21)-ب:بیت ندارد هر که پی بر پی من بشتابد آنچه من یافتم او هم یابد و متفطن زکی،اگر تأمل نماید در مشخصات که‌ عوارض آمد و به حقیقت ما به الامتیاز میان زید و عمرو برسد،همانا انکار سخن این طایفه ننماید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.