Skip to main content
فهرست مقالات

اصحاب الاخدود

نویسنده:

(7 صفحه - از 23 تا 29)

کلید واژه های ماشینی : مسیح ،نجران ،ذونواس ،یهود ،مسیحیت ،آتش ،واقعه اصحاب ،روایت ،قرآن ،واقعه اصحاب اخدود و سوزانیدن ،یمن ،دین ،پادشاه ،اصحاب اخدود یمن ،اسلام ،حیره ،تفسیر ،مسیحیان نجران با واقعه اصحاب ،خندق آتش ،مردم نجران از ذونواس یهودی ،تاریخی ،دین مسیح ،مسیحیان نجران ،پیروان دین مسیح و یهود ،ذونواس یهودی ،عبدالله بن ثامر ،حبشه ،اصحاب اخدود و سوزانیدن مردان ،سیاسی ،مردم

خلاصه ماشینی:

"به رغم گسترش آئین مسیح در شیه جزیره، مسیحیت مذهب رسمی نگردید، اما در میان مردم انتشار یافت و نجران به صورت کانون مهمی تا دوران اسلامی برپا بود. این روایات، محقق را به واقعه‌ اصحاب اخدود یمن رهنمون می‌شوند: بنابر روایت اول، که از وهب بن منبه یمنی گزارش شده است، یک مسیحی پارسا و کوچکنده به نام«فیمیون»در قرای شام منزل گزید و در گمنامی به روزه‌داری و عبادت پرداخت. اگر چه این روایت متناقض به نظر می‌رسد، اما برای نخستین بار به نام ذونواس برمی‌خوریم:پادشاه نجران یوسف بن شرحبیل، مشهور به ذونواس، جادوگری داشت و او تعلیم جادوگری عبدالله بن ثامر را پذیرفت. (9) هر چند این روایت با گزارش‌های بعدی ابن اثیر در مورد ذونواس سازگاری ندارد، اما برای نخستین بار از ذونواس که خندق‌های آتش را برافروخت، سخن به میان آمده است. با تکیه بر این گزارشات، واقعه اصحاب اخدود ناظر بر سوزانیدن مسیحیان نجران به دست ذونواس یهودی قلمداد گردید؛در حالی که برخی منابع، روایات مستندتری را دربردارند و واقعه اصحاب اخدود را فراتر از جدال پیروان مسیح و یهود می‌دانند. آنچه از آیات قرآن کریم در سوره بروج مستفاد می‌شود این است که:عده‌ای باعث شدند جمعی از مردان و زنان مؤمن را در خندق آتش افکنند؛در حالی که خود برای مشاهده بر کنار آتش نشسته بودند و از مشاهده خویش لذت می‌بردند. اما نزدیکی واقعه مسیحیان نجران، با عصر اسلام و باقی ماندن خاطره آن در اذهان صحابه، موجب انطباق اصحاب اخدود قرآن با این حادثه شده و در تفاسیر و در شرح تاریخی واقعه اخدود و شأن نزول سوره بروج وارد گردیده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.