Skip to main content
فهرست مقالات

مسأله ضرورت و تقدم وجوب بر وجود

نویسنده:

(11 صفحه - از 109 تا 119)

کلید واژه های ماشینی : وجوب، معلول، ضرورت، ذاتی، علت، معلولیت، مسأله ضرورت و تقدم وجوب، ماهیت، علیت، شی‌ء

خلاصه ماشینی:

"»مبنا را بر استواء ماهیت در ذات و نیاز به علت در وجود یا عدم و قاعده امتناع ترجیح بلا مرجح(مقدمه 4)و امتناع ترجح بلا مرجح(مقدمه 5)قرار می‌دهد و وجوب سابق معلولی(ماهوی)را شرط علیت علت، و معلولیت معلول می‌داند. خلاصه، سخن در بیان نظریه اصالت ماهیتی این است که«ما یک ذاتی داریم که برای این ذات دو طرف علی السویه است» (28) و برای خروج از این استواء هم علت و هم معلول، باید به حد ضرورت برسد تا معلول یا ماهیت موجود گردد. ز:امکان وجودی:وابستگی وجودی معلول به علت، یعنی فقر و نیاز ذاتی معلول در وجود به علت که ذات واجب جل و علاست و آن را«امکان فقری»نیز می‌گویند: ج:نقد و نظر با توجه به آنچه در مقدمه و در دو بخش الف و ب مطرح گردید، می‌توان گفت: 1-قاعده«الشی‌ء ما لم یجب لم یوجد»که در توجیه و تبیین«تقدم وجوب»معلول بر وجودش بیان می‌شود، در چارچوب نظریه اصالت الماهیة کارآیی دارد. » (50) از طرف دیگر، چون وجود و ایجاد و موجود در معلولات یکی است، باید گفت:«چنین نیست که واقعیت معلول، چیزی و احتیاج به علت چیز دیگری و مناط احتیاج به علت چیز سومی بوده باشد، تا نوبت این سؤال برسد که علت و مناط احتیاج فلان شی‌ء به علت چیست؟این درست مانند این است که بگوییم علت احتیاج به علت آن چیزی که هویتش عین احتیاج به علت است، چیست؟» (51) بنابراین پرسش از مناظ احیتاج معلول به علت در چارچوب نظریه اصالت ماهیت جا دارد و در نظریه اصالت وجود، جایی برای این پرسش نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.