Skip to main content
فهرست مقالات

جنبش ذاتی طبیعت

نویسنده:

(12 صفحه - از 120 تا 131)

کلید واژه های ماشینی : ذاتی، تجدد، طبیعت، حرکت، حادث، حرکت توسطیه، عالم طبیعت، معلول، متغیر، خدا

خلاصه ماشینی:

"با پذیرش این مطلب، اشکال دیگری رخ می‌نماید و آن این که:اگر ذات طبیعت، تجدد است و یا ذات حرکت و زمان، تجدد و سیلان است، چگونه می‌توان این نکته را به خدا ربط داد که ذاتش عین ثبات و سرمدیت است؟ چیزی که ذاتا تجدد دارد، پس خدا بر آن شی‌ء تجدد نداده است، اگر چنین باشد، چگونه ثبات محض، با تجدد محض ارتباط پیدا می‌کند؟در ارتباط ثابت با هر چیزی، باید یک جهت ثباتی در کار باشد و سنخیت لازم است. علاوه بر آن، در صورت پذیرش این مطلب که در حرکت جهت حدوث و تجدد وجود دارد و امر بالقوه است و نمی‌تواند علت بشود، باید پذیرفت که معلول قدیم هم برای حق تعالی نخواهد بود، چون چیزی نیست تا معلول قدیم گردد. در تمام لحظات، این عنوان بسیط است، ولی حرکت قطعیه مرکب و دارای اجزا میباشد با بسیط بودن حرکت توسطیه، دیگر امر تجدد داری نیست که بتواند برای حادثات علت شود. خلاصه در این بیان می‌خواهم بگویم اصل نورانیت پیامبر(ص)و اهل بیت علیهم السلام-که همه هم نور واحد هستند-ثابت است همان که‌ احیانا حقیقت محمدیه(ص)هم گفته می‌شود، حقیقت محمدیه(ص)را گاهی هم به فیض مقدس که همان وجود انبساطی ظلی است اطلاق می‌کنند، همان حقیقت محمدیه(ص)را می‌گویم که بروز و خفاء دارد در خضر تجلی می‌کند و استاد موسی(ع)می‌شود و در قیافه علی(ع)ظاهر می‌شد و پیش از تولد آن حضرت مادرش-فاطمه بنت اسد-را از چنگال درنده بیابان نجات می‌دهد و در عیسی(ع)تجلی می‌کند و در گهواره سخن می‌گوید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.