Skip to main content
فهرست مقالات

مسأله اسماء و صفات الهی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : صفات، ذات، اسماء و صفات، توحید، مسأله اسماء و صفات الهی، اسماء و صفات الهی، کمال، عین، تعین، نفی

خلاصه ماشینی: "اگر چه از نظر حکماء و عرفای عظام، ذات حق در حاق واقع، مرکب نبوده و بسیط محض معرفی می‌گردد، اما از نظر«شناخت شناسی»حکماء و عرفا ذات الهی را ذو مراتب معرفی می‌نمایند:1-احدیت ذات، که در آن به هیچ وجه کثرتی را اعتبار گنجائی نیست، و در این مرتبه، غیب هویت را نه اسمی است و نه صفتی و تعینی. (64)باید گفت این مسأله آنچنان جایگاه روشنی در روایات دارد که مرحوم ملاصدرا در کتاب شرح اصول کافی در شرح حدیث 272 می‌نویسند:«بنابراین واجب است که بدانی:صفات الهی برتر و بزرگتر از آن است که کسی به کنه و حقیقت آن تواند رسید-برای این که کسی در تعطیل و در تشبیه نیفتد-و چون کار در صفات الهی، بر این گونه است، یعنی هر کدام از آنها را حقیقتی الهی و وجودی ربانی، بدون کثرت و تعدد می‌باشد، امام(ع)به توقیفیت(بازداشت)شرعی درباره آنها دستور داده و بر آنچه که در کتاب و حدیث آمده، بسنده کرده و فرمان به باز ایستادن از غیر آنها صادر نموده است. دیدیم حکما و عرفا معتقدند برای ذات الهی اسماء و صفاتی است که عین ذات اویند؛اما آنچه از روایات معصومین(علیهم السلام)و از ارشاد عقل به دست می‌آید-همانگونه که حکماء و عرفا در خصوص مقام احدیت معتقدند-ذات به هیچ نحو و نوعی اسم و صفت بردار نیست و آنچه که در روایات از آن به اسم و صفت الهی تعبیر شده است، اسماء و صفات مخلوق می‌باشند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.