Skip to main content
فهرست مقالات

معرفت شناسی حضوری

نویسنده:

(14 صفحه - از 16 تا 29)

کلید واژه های ماشینی : نفس ،معرفت حضوری ،روانی ،انسان ،روان‌شناسی ،دکارت ،معرفت حضوری انسان نسبت ،شهود ،معرفت حضوری انسان ،فلسفه ،اقسام معرفت حضوری انسان ،برهان ،حالات ،علم ،معلوم ،شک ،ادراکی ،خودآگاه ،ذهنی ،معلول ،معرفت حضوری انسان به ذات ،معرفت حضوری با معرفت شهودی ،تقدم معرفت حضوری انسان ،ملحقات ،استدلال ،هستی ،اصول فلسفه و روش رئالیسم ،آگاهیهای حضوری انسان نسبت ،اثبات ،روش

خلاصه ماشینی:

"قسم چهارم که به واسطه یکی از قوای نفسانی، یعنی قوه مدرکه برای انسان حاصل می‌شود، با وجود حضور بدون واسطه معلوم و تصویر ذهنی و ماهیت امر خارجی در نزد عالم ( من/نفس/خود)، درک شونده از نظر وجودی در مرتبه ضعیف‌تری قرار دارد و به واسطه دستگاه ادراکی و قوه مدرکه، با ذات انسان، نوعی اتصال و ارتباط وجودی برقرار کرده است. چنان که در مقدمه ترجمه«روان‌شناسی شفا» آمده است: «اگر خواسته باشیم علم النفس را به فارسی ترجمه کنیم، باید«جان‌شناسی»بگوییم نه روان‌شناسی؛زیرا در آن از کنه این گوهر[ نفس‌] بحث می‌کند که حقیقت آن چیست؟آیا همچون نغمه‌ای دلپسند است که از همگامی و تألیف صداهای گوناگون پدید آمده، یا عرضی است مانند شیرینی و تلخی که در هستی خود به اجسام پایبند است؟یا آن که امری است جوهری و پاینده به ذات خویش که می‌تواند بدون جسم وجود داشته باشد؟و این که از کجا آمده و به کجا خواهد رفت؟» (17) ولی روان‌شناسی جدید، اغلب به بررسی «حالات روانی»و«کیفیات نفسانی»به روش «مشاهده و تجربه»می‌پردازد و هدف اصلی آن، کشف علل حالات گوناگون روحی و روانی انسان و صدور افعال مختلف از وی است. شارح محترم اصول فلسفه رئالیسم که تأملات و تحقیقات عالمانه و عمیقی را درباره معرفت حضوری و حصولی به انجام رسانده و در این راستا از محصولات علوم گوناگون نیز بهره گرفته است، در پاورقی جلد دوم اصول فلسفه و روش رئالیسم یادآوری می‌کند که:بسیاری از دانشمندان، در حقیقت علم حضوری، تعمق کافی نکرده‌اند و پنداشته‌اند که همواره علم هر کس به خود و حالات نفسانی خود، حضوری است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.