Skip to main content
فهرست مقالات

تئوری رابطه حملی

نویسنده:

(16 صفحه - از 74 تا 89)

کلید واژه های ماشینی : حمل ،نسب ،ذهن ،قضیه ،قضایای حملیه ،منطق ،اتحاد ،ادراک ،موضوع و محمول ،تصدیق ،ماهیت ،قضایایی حمل ،موضوع ،حکم ،تغایر ،معرفت‌شناختی ،مفهوم ،ذاتی ،واقعی ،معنا ،لفظ ،باب معنای قضایای حملیه ،انسان ،واحد ،حمل محمول بر موضوع ،تقسیم ،دیدگاه ،مسأله حمل ،حقیقت ،نسبت

خلاصه ماشینی:

"لیکن به نظر می‌رسد که اگر نسبتی تحلیلی باشد، «ناقص»(به معنای آن که«لا یصح السکوت علیها») خواهد بود؛زیرا تحلیلی بودن آن بدین معنا است که واقعا در ذهن، مفهوم واحدی بیشتر نداریم که صرفا با تحلیل، به اجزائی تقسیم می‌شود و لذا این مفهوم واحد برای کامل شدن نیاز به آن دارد که طرف ارتباط با مفهوم دیگری قرار گیرد. بنابراین، اتحاد آن دو به حسب وجود لنفسه می‌شود و«حمل»در جایی خواهد بود که دو مفهوم داشته باشیم که به لحاظ وجود فی نفسه، با هم مغایر(خواه حقیقتا و خواه اعتبارا)باشند، اما یکی از آن دو(یعنی محمول)برای دیگری(یعنی موضوع)وجود ناعتی(و لغیره)داشته باشد، (*)حکیم سبزواری(ره)در ذیل این عبارت صدر المتألهین، تعلیقه‌ای دارد که ظاهرا آن حاکی از خلط رهیافت معرفت شناختی با دیدگاه فلسفی راجع به ماهیت حمل است. ماهیت حمل از دیدگاهی معرفت‌شناسانهبا توجه به مطالب گذشته، شاید بتوان ماهیت حمل را در قالب تحلیلی معرفت‌شناختی، به شرح 2lزیر بیان کرد:دستگاه ادراکی بشر-با تمامی مراتب و قوای خویش-در برخورد با«نفس الأمر»(که گستره‌ای است شامل موجودات خارجی، ماهیات، أعدام اضافی و حتی اعتبارات ذهنی خود انسان و مراتبی که در ذهن می‌تواند مورد لحاظ و بررسی مراتب«ناظر»ذهن قرار گیرد)گاه مفاهیمی را أخذ می‌کند که در کنار ادراک خود آنها، اتحاد آنها با یکدیگر در یکی از مراتب نفس الأمری نیز ادراک می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.